fredag 19 mars 2021

Dagens Warhammer bild - 1993

Den här gången plockar jag en bild från White Dwarf nr 162 som kom ut i juni 1993.

Orcs och Goblins vs Dwarfs. Här känns det mer balanserat än vad det gör på vissa andra bilder. Jag minns att jag försökte fantisera ihop hur det verkligen gått om man ställt dessa två arméer mot varandra på ett normalstort bräde. Jag misstänker att det blivit ett nederlag för orcsen då deras armés genomsnittliga Leadership är relativt lågt. Dom är däremot relativt snabba då dom har en stark ledare på en Wyvern, en större grupp med Wolf Riders och även forest goblins på spindlar. Jag misstänker ändå att Dwarf-sidans defensiva kvaliteter kan fälla avgörandet. Det är svårt att se helheten eftersom det säkerligen även skulle användas en del magic items vilket kunde bli ett rejält aber emellanåt. Jag kan inte heller påstå att jag har någon vidare koll på hur bra Dwarf king och Anvil of doom egentligen var. 

Fan, nu blev jag sugen på att spela Herohammer igen! 


Trevlig Helg! 

1 kommentar:

  1. Instämmer i din analys. Orc horde till vänster har inte mycket förutom Lorden på draken. Ett par lucky shots från dwarfs kanon och den är borta. Efter det så är det upp till infanteri mot infanteri och där slår en average Dwarf en Orc (eller goblin på wolf) alla dagar i veckan så lätt vinst för Dwarfs. De har dessutom den där kungen på tronen med miljoner attack i sin lista. Anvil of Doom är en magic "cannon" som skjuter lightningbolts eller någon form av ranged attack.

    SvaraRadera