onsdag 16 september 2020

Bolt Action - Campaign Battle of France (part 2)

Precis som jag skrev i inlägg nr 1 så blev nästa del av vår Battle of France-kampanj en mycket svår nöt för Tyskarna att knäcka;  


Scenario 3: Crossing the Meuse

Spelbordet före slaget. 

The Weir,  en övergång med grunt vatten som räknas som Rough ground.
Endast en enhet per runda kan börja sin förflyttning på denna smala remsa.  
Övrigt vatten räknas som deep water.  

Denna suddig bild ur kampanjboken visar hur spelbordet ska se ut. 
Tyskarna börjar utan några enheter på brädet då dom ska komma in som en anfallsvåg över vattendraget.  
(Western edge är inte Tyskt utan det är Fransmännens uppsättningszon).


De Franska styrkorna hämtas från Battle of France 1940 eller Battle of Belgium reinforced platoon från Armies of France and the allias. Den Tyska anfallsstyrkan plockas från 1940-The battle of France (från armies of Germany) eller Kraftradschutze reinforced platoon (från Battle of France campaign book).
Båda sidor har lika många poäng. 
Fransmännen kan välja att sätta ut minst 50% av sin armé på brädet från start (12" från sin bordsände).
Resterande enheter kan hållas i reserv om dom önskar göra så.
Den Tyska sidan börjar utanför brädet och på den första rundan tar dom sig in med en advance-order. Minst halva styrkan måste komma in i det första anfallet.
Fransmännen får en gratis Artillery observer (regular) och två bunkrar som dom får lov att placera vars en enhet i direkt från spelets början. 
Specialregel den här gången är Night fight.

För att ta sig över vattnet så behöver den Tyska armén köpa båtar.
1 båt per 2 infanterienheter och varje båt kostar 20 points plus 10 poäng för en motor (för att kunna lägga en run-order) och ytterligare 5 poäng för att uppgradera skyddet från 3+ till 5+ damage value.
Dom räknas som open topped vehicle och kan ta upp till 16 man.     

Tyskarna ska i det här uppdraget göra ett anfall och landsätta trupper på andra sidan vattendraget. För varje enhet som tar sig i land får den Tyska sidan 1 poäng. 
Fransmännens uppgift blir givetvis att stoppa anfallet och hindra fientliga styrkor att ta sig i land. För varje utplånad Tysk enhet får den Franska sidan 2 poäng. 
Förutom båtar så finns det endast the weir att använda och där kan bara infanteri ta sig över (rough ground) och endast en enhet per runda får komma in från reserv på den smala remsan.
Detta innebär att den Tyska sidan kan inte ha några fordon, Stridsvagnar eller artilleri varken i form av Anti-tank vapen eller Howitzers.
Några amfibiefordon finns inte heller att tillgå i listan.
Kortfattat så måste den Tyska styrkan bestå av fotfolk som kan röra sig obehindrat (nåja) över The weir eller som kan ducka på öppet vatten i sina båtar. 

Hur ska man då tänka som Tysk spelare?
Jag och min kumpan tänkte på det här fram och tillbaka men det kändes som att Alla idéer vi lade fram inte skulle komma att fungera på brädet. 
En MMG på det grunda vadstället kanske? Nja, då måste den stå still för att bli så effektiv som möjligt och på långt håll lär den inte träffa så bra.
Dessutom är ju uppdraget att ta sig över vattnet, inte att sitta still och hoppas på tur.
En Mortar? Samma sak där, den måste röra sig och vart skulle vi ställa en ev spotter? I en båt? 
Det svåraste är väl egentligen inte att landsätta trupper på den Franska sidan (värt 1 Tysk poäng) utan att få trupperna att överleva när dom väl tagit sig över. 

Vi kom fram till att med små infanterienheter får vi tillgång till fler båtar.
Dock är dessa enheter enkla för Fransmännen att slå ut vilket ju ger dom 2 poäng varje gång dom lyckas med det (Fransmännen har många gevär och lmg:s plus artilleri).
Även om vi lyckas med konststycket att ta oss över vattendraget, sätta stövlarna på fast mark och vinna 1 poäng så får den allierade sidan 2 points när dom efter någon eller några rundor lyckas klubba ner dom i närstrid eller överösa dom med gevärssalvor.
Dessutom blir det en dyr lösning då båtarna i exemplet ovan kostar hela 35 poäng och sjunker snabbare i det djupa vattnet än en sten! 

Vi bestämde oss till slut för att köra med färre och starkare enheter.
Pionjärer är veteraner och tenderar att vara svåra att helt utradera. 
Lastar vi färre båtar med starkare trupper så klarar dom sig kanske i land och kan därefter avancera in i något hus för att inte bli utplånade av de allierade. 
Vi lastade även på ett par flamers för att kunna sprida död (och pins) runt omkring oss.  

Enda problemet med denna lösning är att det blir oerhört få enheter som kan tjäna ynka 1 poäng/enhet.
Säg att vi har 8 enheter. Dessa kan då inkassera max 8 poäng under hela spelet förutsatt att dom först kan ta sig helskinnade över vattnet och sedan överleva samtliga rundor när dom väl gjort så. 
De allierade får dessutom 2 points för varje enhet av de 8 som dom lyckas förinta så ett eventuellt försprång för Tyskarna äts mycket snabbt upp.
Dessutom så finns det begränsat med Tyska val som har något att sätta emot pansarfordon vilket gör att Franska stridsvagnar och liknande kan röra sig obehindrat och utan att tänka på skydd etc. 
Få Tyska enheter gör även att de Franska trupperna kan samla sig och koncentrera skyttet på några få utvalda mål.      

Jag vill inte vara för kritisk till balansen i det här uppdraget men det hade så här i efterhand varit roligt med ett facit för hur man som attackerande spelare förväntas klara av det här?

Den här gången valde vi två separata armér per sida (två Franska och två Tyska). 
För den Tyska sidan innebar detta bla att vi kunde klämma in två enheter med Pionjärer som var beväpnade med bla eldkastare.     

Nåväl, själva spelet då?

I och med en begränsad sikt och långa avstånd så rusade de Franska enheterna i skydd av mörkret fram mot vattendraget för att skaffa sig ett gynsammare läge i kommande rundor.
Tyskarna valde att sätta in hela sin armé i den första rundan och avancerade framåt i sina båtar. 
En infanterienhet avancerade på den grunda övergången och de andra enheterna rusade sina båtmotorer för att komma så långt som möjligt. 
Vi placerade HQ etc i båtarna för en extra moralboost och hoppades på det bästa. 
Här gjorde jag själv misstag nr 1; vi skulle ha samlat vårt anfall på en begränsad yta för att åtminstone försöka undvika halva den allierade armeén i de inledande två tre rundorna. 
Jag tyckte då att detta var en skittråkig taktik och valde stället att avancera med båtarna mot de närliggande byggnaderna och förlitade mig på att mina starka soldater skulle kunna stå emot det som Fransmännen överöste dom med. 
Det.Gick.Inte.

Den ena båten sjönk med manskap och allt (minns inte vad som träffade men det gjorde ont) vilket innebar att ca 30% av min halva av anfallsstyrkan var utplånad. 
Pionjärerna lyckades ta sig i land tillsammans med en infanterienhet men säg den lycka som varar. Flamern missade sitt mål och jag slog därefter en etta vilket betyder att bränslet tog slut. Brutala närstrider tog vid då Fransmännen myllrade runt de ovälkomna gästerna och efter några rundor så slogs de sista Tyskarna ned. 
Redan här kunde vi se vart hän det barkade.
De Tyskar som tog sig över på den Franska sidan var för få och deras poängvinst åts snabbt upp av alla Fransmän som nu var ända framme vid vattnet och kunde använda sina skjutvapen på kort avstånd.                    



Fransmännen rör sig framåt med understöd av en tank och en AT gun i en bunker. 

Tyskt infanteri gör sig beredda på en landstigning.
Då vi inte hade några båtar så fixade min kompis en template som fungerade fint som båtar.
Båten i bakgrunden är en målad eka från Playmobil.
Tycker faktiskt att dom blev riktigt bra och båda lösningarna fungerade fint!
I beskrivningen till scenariot står det att Tyskarna använde alla typer av båtar; flottar, gummibåtar och till och med kanoter ja allt som kunde flyta så man kan ju i princip använda vad som helst som båt.  

Landstigningen är igång.
De Franska försvararna samlar sig under överseende av sina befäl.   


Tyska trupper rör sig framåt samtidigt som Fransmännen på den andra sidan pepprar dom med gevärseld.
Till och med en Renault FT-17 från första världskriget rörde sig sakta framåt för att pröva lyckan med ett par skott! 
Fransmännen visade oss ingen respekt alls med andra ord!  :)

I bakgrunden har en av båtarna lagt till och det Tyska anfallet har åtminstone lite framgång på det här avsnittet.   

Fransmännen gör allt för att kasta tillbaka Tyskarna i vattnet.
Skurar av gevärsskott haglar över angriparna innan de brutala närstriderna är igång.


Efter närstriderna ekade min sida av brädet tyst.
De mycket hårda närstriderna rensade strandkanten helt på Tyskar.
Dom sålde sig dock dyrbart.
De överlevande Franska enheterna kunde nu rikta in sig på att peppra övriga strandkanten med gevärseld och fick även understöd av en MMG samt en Renault R35. 



Slaget var över och Tyskarna var definitivt besegrade.
Trots det svåra utgångsläget så var det här ett riktigt kul och som sagt utmanande uppdrag att spela. Det uppstod några situationer där vi fick bläddra efter svaren i regelböckerna men på det stora hela gick det smidigt att spela uppdrag 3.
Det är dock ett fruktansvärt svårt uppdrag när man spelar den attackerande styrkan och jag vet inte riktigt vad vi skulle förändra om vi skulle spelat samma mission igen.  
På rak hand kommer jag på två saker som möjligtvis kunde gett oss någon fördel;

1. Samla anfallet och attackera med hela styrkan på samma mål. Välj den yta där försvaret ser tunast ut. Lite Blitzkrieg rent av (fast utan flyg, artilleri och tanks så klart).
2. Välj en styrka under ett lite högre befäl och nyttja "you men, snap to action"-regeln för att få intiativet. 
3. Köp nya tärningar, haha! :D 
Fy farao vad många ettor det rullades i kritiska ögonblick.
Två, eller var det tre flamers missade och fick slut på bränslet! 
Mina sista veteraner blev nerhackade av conscripts/inexperienced troops! 

Skämt åsido, det var ett svårt slag men vi hade kul och det är ALLTID det viktigaste när man spelar figurspel!  
 

Den här posten blev ju ganska lång så nästa uppdrag kommer även det som ett eget inlägg här på bloggen. 

Ha en bra dag och tack för besöket!  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar