söndag 16 januari 2022

Big Jim - Plongeur 1982 plus Operation Promo

Så här i vintertider så passar det väl utmärkt bra att prata om en figur vars utrustning kanske lämpar sig allra bäst under lite varmare förhållanden. Egentligen så har den här inga som helst kopplingar till Sverige då det är en Fransk produkt och troligtvis endast såldes i just Frankrike. Dock vet jag att det hittat hit en del de sista åren via samlare som exempelvis köper på sig lots via Ebay. Dessa kan ju mycket väl senare hitta ut på Svenska samlarsidor, loppisar, mässor och Tradera och då kan det ju vara trevligt att kanske kunna identifiera den kanske med hjälp av den här nördiga bloggen. Det finns inte jättemycket nedtecknat om denna gubbe och ännu mindre om det närbesläktade utrustningskit som jag kommer beskriva en bit längre ner i texten. Åsikterna om vad som ingår går också isär och den info som finns är vida spridd på diverse forum och Facebook-grupper. Därför tänkte jag, trots att det är svinkallt ute, att det kanske passar bra att jag skriver ner det som JAG snappat upp om denna somriga dykare innan alltsammans faller i glömska igen. Som vanligt så ska man inte tro på allt som står på internet så visst tusan kan även jag ha fel på en del fakta om dagens ämne, men jag gör ändå ett tappert försök med en sammanställning av det jag vet. Min förhoppning är att så mycket som möjligt blir korrekt.      

44.90 Franc var tydligen kampanjpriset på figuren.
Med hjälp av den här fantastiska sidan så översätter vi det priset till 43kr 1982 som måste anses vara något av ett lågpris. 

Det här ser vid första anblick ut som en helt vanlig basic Big Jim-figur men om man tar en lite noggrannare blick på den så ser man att det trots allt finns några små skillnader mot en vanlig BJ. 

Det mest iögonfallande (hepp) är figurens ögon eller åtminstone placeringen av dessa. Man kan väl säga att dom inte riktigt sitter centrerade i stackars Jims ögonhålor. Faktum är att dom verkar placerade lite all over the place. Det känns nästan som att dom är dittryckta av en maskin istället för målade eller applicerade med precision. Dom ser dessutom nästan lite slitna och matta ut i färgen men det kanske varierar det med?     

Ploungeur i sin förpackning märkt med referensnummer 263 och en symbol för att den syns i TV-reklam. 

Figuren är märkt med Made in France och plastkulorna som benen sitter fast i är ljust aprikosfärgade och inte vita. Hans biceps verkar fungera sämre än på andra BJ och hans fingrar har ett överflöd av plast sk gjutskägg. I ryggslutet står det Made in France. Hela figuren andas helt enkelt lågbudget (förutom att den är gjord i Frankrike). 

Här snackar vi svanktatuering! 

Kanske var det ett billigare alternativ eller ett sätt för fabrikören att snabbt mätta efterfrågan på fler gubbar? Kanske fanns det en idé om att få ut så många ”startset” som möjligt för att på så sätt skapa en större efterfrågan på extra tillbehör i form av fordon och klädset? Själva figuren är en kul variant men ibland är det nästan historien och de lösa trådarna och idéerna bakom en sak som gör det hela extra intressant. Som variant tycker jag definitivt att han passar in i vilken leksakssamling som helst. 

Lånade bilder från webben. 
Fram och baksida på den ask som Plongeur kom i. 
Jäkligt snygg ask om du frågar mig. 


Klicka här för en Fransk reklamfilm


Tillbehören då? Hur är det med det? Vad ska ingå förutom gubben? Jag ska ge mig på lite gissningar om detta för det är inte lätt att till hundra procent få reda på det verkar det som. För det första så verkar framförallt färgerna på tillbehören variera på de bilder man finner när man söker på nätet. Det KAN bero på att färgerna på tillbehören som finns avbildade på figurens ask inte alltid verkar stämma med vad som ligger i de oöppnade (?) påsar som jag hittat bilder på. Många samlare verkar gå helt på vad som avbildas på askens framsida men det stämmer dåligt med oöppnade exemplar samt reklam. Jag gör en lista på vart och ett av tillbehören så ser vi vart man kan komma och hur jag tänker om det hela; 

Båten. 
En gul uppblåsbar gummibåt (i plast) ingår. Inget konstigt alls förutom att den nog inte är jättelätt att finna som löst tillbehör. En Big Jim-logga i svart är tryckt på båtens ena ovansida. Den syns tydligt på både box art och i reklamfilmen. 

Harpun. 
Inget märkligt alls. Den ska vara i grå plast. På askens framsida ser den nästan svart ut men kom i håg att det är en tecknad bild. 

Kniv. 
Här blir det genast lite svårare. Jag har sett påsar med både grå och svarta knivar. De flesta verkar dock vara grå. Boxens framsida verkar föreställa en silvrig kniv med svart handtag men sådana finns inte till BJ. På reklamen är det den vanliga grå kniven så jag misstänker att det är så det är tänkt. Fabriken kanske plockade ihop det som dom för stunden hade att tillgå och det är inte säkert att det var så petnoga med färgerna på tillbehören?  

Cyklopöga
Både pappersreklam och TV-reklamen är det gult cyklop som gäller.
Boxens tecknade bild visar svart cyklop (tvärt emot reklamen alltså).
Problemet är att det finns oöppnade påsar med både svarta och gula cyklop och vad som verkligen är korrekt kan man nog bara spekulera i. Min egen gissning är att det finns olika versioner när det kommer till bla detta tillbehör. 

Grodfötter
Återigen visar boxen att det ska vara svarta grodfötter men reklamen visar gula.
De oöppnade påsar som jag sett har samtliga gula grodfötter. 

Änterhake/krok   
Här hittar vi en riktig specialare som jag inte sett till i några andra set.
Änterhaken som ingår här har endast två gripklor (jag vet inte den rätta benämningen).
Den ska vara svart vilket även stämmer med lådans box art samt oöppnade påsar med tillbehör.
Pappersreklam visar dock en grå "vanlig" änterhake som är av den där helt ordinarie sorten som är utgiven till massor av andra set till Big Jim. Och visst är det mycket märkligt att dom tog fram ett helt unikt tillbehör för just det här lite billigare setet? Kanske fanns den redan i produktion till någon annan serie från Mattel? Dom återanvände ju ändå en hel del av sina saker under denna tidsperiod.    
  
Återigen vill jag förtydliga att det är supersvårt att hitta helt hundra pålitliga källor när det kommer till Big Jim. Min info som jag antecknar under den här posten kan komma att ändras framöver om det skulle uppstå ny fakta. 
Sen är det det där med årtal. På de flesta ställen anges året 1982 som utgivningsår men figuren finns (fortfarande?) presenterad i en Mattel-katalog från 1984.
Bilden i den katalogen har något av en prototypkänsla över sig tycker jag. Figuren har dessutom inte benen fastsatta med plastkulor utan med gummibandsresår. 



Vi fortsätter med nästa Plongeur-relaterade sak som även den gavs ut i Frankrike och som ofta förväxlas med det vi redan pratat om; Operation Promo. 
Detta verkar vara ett Franskt tillbehörspaket som delats ut i promotionsyfte. Det är oklart hur eller på vilket sätt. Kanske var det i leksaksbutikerna eller så var det någon typ av beställningsvara (skicka in kvitto/logga/kod) men jag är osäker på det. Hur som helst så kunde man inte köpa förpackningen utan den var någon typ av reklammaterial. Asken är prydd med samma tecknade bilder som de som finns på Plongeur-asken men originalbilderna är nerskurna och själva lådan är mindre i storlek. Detta skapar därför en viss osäkerhet gällande Operation Promos innehåll. En del påstår att den ska innehålla samma saker som till the Plongeur vilket dessa personer troligtvis baserar på askens tecknade bild som ju är hämtad från ovan nämnda set. Jag ställde frågan i ett Italienskt forum och även om jag då inte var lika insatt i Big Jims värld som nu så kände jag att svaren mest var gissningar och antaganden. Någon påstod att innehållet som jag refererar till härstammar från Camper Base Mobile (i katalog 1980-84) och alltså inte tillhörde Promo-asken vilket då skulle betyda att någon tagit oöppnade påsar från en stor dyr och bland samlare attraktiv bil för att stoppa i en ansenlig mängd och för Frankrike unik ask som åtminstone när det begav sig kostade en fjärdedel av vad en komplett bil skulle kosta. Jag gissar att innehållet är ett överlager från någon av Mattels fabriker och att det är därför som påsens innehåll stämmer överens med Camper Base bilens tillbehör. Innehållet representerar även hur växlande äventyren i BJ:s värld kan vara. Detta skulle även förklara varför sakerna inte enbart har så mycket med dykning att göra. 
Vi kör en genomgång av de tillbehör som JAG påstår ska ingå i ett Operation Promo-set. Jag baserar mitt påstående på de oöppnade påsar som jag sett genom åren (+12 år) samt diverse forum-inlägg där samlare tagit bilder på sina askars innehåll. 

Bild på en oöppnad påse med tillbehör ur en ask Operation Promo. Som ni ser så skiljer sig tillbehören sig en hel del från det som ingår till Plongeur. Här har Mattel (eller dess Franska kollegor) fläskat på ordentligt med bra tillbehör som inte bara passar för en dag på stranden utan även för andra äventyr vilket såklart är perfekt när man vill promota hur kul man kan ha med sin Big Jim. 


Operation Promo ska (enligt mig) innehålla följande saker:

Gul uppblåsbar gummibåt med Big Jim-logga i svart.
Detta är/bör vara samma som ingår till Plongeur.

Grodfötter.
Samtliga exempel som jag sett har innehållt gula grodfötter.
(Återigen trots att det avbildas svarta på askens box art). 

Cyklopöga.
Samtliga exemplar som jag sett har innehållt gul cyklop.
(Trots box art).  

Harpungevär.
Grå plast. Inga konstigheter här.

Syrgastuber.
Gula med svarta spännen.

Ryggsäck.
Grå plast. Passar ihop med de svarta spännen som används till syrgastuberna.

Kamera.
Vanlig svart kamera med svart snöre.

Kikare.
Vanlig svart kikare med svart snöre.

Agentpistol.
Samma typ av puffra som användes till P.A.C.K commandern och exempelvis Agent Blå (Grip hands).
Istället för den vanliga (nåja) kromade färgen så är denna i svart plast.
Ovanlig som löst tillbehör. 
Märkligt att Mattel inte valde någon av pistolerna som kom tillsammans med den hyfsat aktuella BJ Spy-serien där det ju fanns två olika att välja på.

Walki-talkie
Samma modell som Mattel använt i många år men här gjuten i röd plast!
Mycket svår att finna som löst tillbehör.      

Attacheväska
Grå plast.
Väska att förvara alla småsaker i. 


Exempelbild (lånad från webben) som på ett tydligt sätt visar vad Operation Promo innehåller. 




Längre fram under året har jag planer på att recensera en Spansk Big Jim-bok som gavs ut under förra året. 
Eller recensera och recensera, skriva några rader om mitt intryck av boken är kanske mer korrekt då jag inte är en hejare på Spanska. Hur som helst så verkar denna bok mestadels vara fylld med bilder hämtade från webben (utan att fråga även från den här bloggen) vilket jag kan tycka är lite märkligt när man publicerar en riktig pappersbok som ska säljas. 
Jag lånar själv också referensbilder från nätet men använder dom till en blogg som ändå ingen läser, skriven på Svenska och som definitivt inte ger mig någon som helst inkomst. 

Givetvis finns det i boken en bild som sägs representera Operation Promo. Problemet är att den mycket suddiga bilden (troligtvis från en auktions eller säljesannons) inte visar alla tillbehör som ska ingå, så snälla använd inte just den som referens till setet. 
Samma bok anger för övrigt att Plongeur ska ha svarta grodfötter (står inte ett ord om att dom kan vara gula). 
Jag har dock full respekt för att Big Jim är en komplex serie med en myriad av tillbehör att ha koll på och allt kan nog därför inte bli helt hundra korrekt. 
    
Jag hoppas att mitt bladder kan vara någon till glädje. 
Har man fel tillbehör till sin Franska dykare så är det ju faktiskt inte hela världen. Jag tycker dock att det är roligt att försöka få det så korrekt som möjligt även om världsutvecklingen så klart inte är beroende av ett par gula små grodfötter eller en figur med för mycket plast mellan fingrarna. 
Huvudsaken med gamla leksaker är att det ska vara kul att samla och luska runt efter fakta. Försök dock att undvika reprosaker då det i längden bara förstör hobbyn (se vad som hänt med Star Wars vintage-samlandet). Jag har tyvärr den senaste tiden sett mer och mer hemmagjorda fake reprodelar och klisterdekaler till Big Jim i diverse FB grupper. De flesta som verkar hänga i de grupperna applåderar högljutt dessa pirattillverkade tillbehör och tänker inte alls på vart dom hamnar i framtiden. Jag har själv blivit för trött för att orka kommentera det hela. Jag kan bara konstatera att man gång på gång blir besviken när man tror att det skapats en seriös grupp för Big Jim-samlare och det istället visar sig vara samma oseriösa gäng som huserar i ännu en grupp. Jag har gått ur en hög grupper just för att dom tillåter nytillverkade repro-delar spridas vind för våg. Senaste var en grupp för Lone Ranger-saker som till en början var intressant och där folk lade upp fantastiskt fina bilder på sina saker och figurer. Sen kom repro-tillverkarna dit och ville sprida sitt nytillverkade skräp och den där seriösa auran runt gruppen fick snällt stå åt sidan. 
Jag vet att jag nu blev så där gubbigt gnällig igen men det här är min blogg och då tillåter jag mig själv att vara lite gaggig emellanåt. 😁

Varför gillar han inte Repro och fake? 
Läs mer i det här inlägget


Ha en fortsatt bra helg och tack för att ni läser! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar