torsdag 6 januari 2022

Reklam - Fort Texas, Riddarborg mm 1982/83

 God Fortsättning! 

Jag väljer härmed att inleda det nya året med ett inlägg som består av en potpurri av klassiska leksaker. Innan jag börjar så vill jag bara meddela att det här året firar bloggen minsann 10 år och kommer dessutom, förhoppningsvis, nå upp till mer än 500 poster av diverse nörderier. Visst går lusten och tiden för skrivandet upp och ner men jag ska göra mitt bästa för att bloggen inte ska läggas åt sidan det här året heller.  

Hur som helst, dagens bild är saxad ur Käpphästens leksakskatalog 1982/83 och innehåller faktiskt två objekt som vi redan tidigare pratat om här inne. 
Riddarborgen i plast är en sådan där odödlig klassiker som nästan alla på något sätt kan relatera till. 
Den verkar finnas i massor av olika versioner och kvaliten på plasten verkar vara väldigt bra för det är ofta som dom är i fint skick och relativt hela när dom dyker upp i folks garage och vindsförråd. 
Vindbryggor och portar ser ut att vara det som oftast gått sönder och försvunnet iväg.  
Jag hade själv aldrig glädjen att ha ett dylikt slott men visst tusan stod dom högt upp på önskelistan. Enda negativa med dessa borgar är att dom är otroligt skrymmande!  
Oavsett modell så passade dom fint för Britains riddare (ni vet dom som är monterade på en grön fotplatta av metall) men givetvis även till diverse plastsoldater.  



En annan favorit från förr är så klart Fort Texas som till skillnad från riddarborgarna var helt i trä.
Jag fick mitt fort tidigt 70-tal men det verkar ju funnits kvar länge i butikernas sortiment vilket säkert förklarar att de inte alls verkar så ovanligt förekommande på andrahandsmarknaden idag.  

Figurerna på bilden känner jag inte alls igen och har inget minne av att jag sett dom tidigare. Vagnen, hästarna och cowboysarna ser dock ut att vara Jean Hoefler som gjorde bla helgjutna plastfigurer med lite speciellt utseende. Minns speciellt deras riddare (som så klart hade varit perfekta till riddarborgen ovan) och deras cowboys.  

Sopborstar, doktorsväska och verktyg känns som sådana leksaker som alltid funnits och intresserar mig inte nämnvärt. Råkar dock veta att den där hammaren rostar så in utav helvete när den glöms utomhus några dagar! 😁

Ha nu en fortsatt bra dag och tack för att ni tog er tid för att inmundiga lite nörderier.  


       

2 kommentarer:

  1. Snubblade in här av en ren slump (tror jag googlade Kalkitos) och klickade runt lite. Döm om min förvåning när jag ser denna reklamsida. Jag hade riddar-outfiten, jag hade borgen (dock en variant utan tinnar på tornen vid vindbryggan), jag hade fort texas, jag hade indianerna (men min tipi var svartbrun och grön i dekoren)! :D Vissa av de grejerna (borgen och fortet) pensionerades först alldeles nyligen efter några år i sandlådan tillsammans med mina egna barn. Doktorsväskan tror jag baske mig är samma som jag köpte till något av mina egna barn födda på 2010-talet. Den gula hammaren, den röd-gula flaskan och stetoskopet är exakt på pricken lika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra. Gamla bilder ur en leksakskatalog kan verkligen väcka gamla minnen till liv. Det här är ju dessutom saker som man inte heller ser "överallt". Dom är sällan representerade i nostalgiska reportage, tv-program eller böcker, som heter något i stil med "min barndoms leksaker", trots att det ändå är prylar som många känner igen. Det är därför det känns bra att kunna ge dom en liten upprättelse här på min blogg : )
      Fort Texas känns som ett exempel på en leksak som det såldes många ex av men ändå vet nästan ingen längre vad man pratar om när man försöker beskriva hur det såg/ser ut.
      Oftast är det ju Star Wars, Turtles, He-Man, Transformers och My Little Pony som får 99% av uppmärksamheten när det kommer till nostalgiska saker från barndomen. Superkul saker men ibland kan jag själv sakna de lite udda prylarnaa som kan ge den där härliga "den där minns jag"-känslan.

      Tack för att du läser och ha en bra kväll

      Radera