tisdag 16 februari 2021

Big Jim - Terror of Tahiti Congost edition 1976



Det här setet har vi ju pratat om tidigare men det är faktiskt ett konstaterande som är både rätt och fel. Vi HAR haft Tahiti-setet med på bloggen tidigare (under 2013) MEN dagens inlägg handlar istället om den SPANSKA versionen av samma set. Jag trodde själv att det här bara rörde sig om en färgvariant men det skulle visa sig vara helt fel. Det här är nämligen Congost version som fick det mycket självklara namnet "Aventura en el Caribe" (7365) och det skiljer sig en del från det vi alla vant oss vid när vi lekt och pillat med Mattels klassiska "Terror of Tahiti"-playset. Jag ska inte vara mallig och påstå att jag är någon expert på just Congost eller andra varianter för den delen men jag vill ändå dela med mig av de skillnader som jag upptäckt. 

Den första och tydligaste skillnaden är ju givetvis färgen på hjälmen. Istället för den klassiskt brons-guld färgade hjälmen så är Congost version gjord i en matt gul färg som absolut inte är lika skimrande som Mattels version men snygg ändå.

Någonstans där inne så tittar en Geronimo ut. Hans väl tilltagna frisyr gör dock att hjälmen passar så där bra. Antingen får han gå till frisören eller så får han upphöra med all den där hårsprayen! 

 
Dekalerna på syrgastuberna har Spansk text.  

Skattkistan har en fast botten föreställande en guldskatt i klargul plast. Till detta hör några guldmynt i samma klargula plast. Undersidan är märkt med Congost logga. Det hela är ganska praktiskt för på det här viset så är kassakistan alltid påfylld, lite som Pippis kappsäck eller som manchesterbyxorna som Mats från Pojken med guldbyxorna brukade ha på sig. 

Klargula Spanska gulddubloner pryder skattkistans innehåll. Typiskt att den där skitjobbiga jättemusslan ligger utanför och vaktar den! 

 Nåja, det kanske inte blev så mycket ny information trots allt? Jag kände bara att det var dags att den här versionen fick lite plats i rampljuset. Jag är inte säker på om den någon gång fanns i Svenska leksaksbutiker men om man ser till hur förvånansvärt många av just Congost saker som såldes i Sverige så är det inte alls någon omöjlighet. Den här versionen är hur som helst inte lika vanligt förekommande som Mattels vanliga Tahiti-set. Den här är inte heller lika flitigt dokumenterad på diverse forumsidor och i kataloger så då får det ha åtminstone en pytteliten sida här på bloggen så att den inte blir helt bortglömd. 

På en del ställen på nätet ser själva overallen nästan vit-grå ut istället för ljusgul. Jag vet inte om detta bara beror på dåliga bilder eller om det rent av finns olika färgvarianter från Congost? På bilden med den oöppnade asken nedan då ser den lika gul ut som den brukar göra. Om någon sett eller hört mer om just overall-färgen så skriv gärna en rad om detta! 🙂

Saxat ur Congost Big Jim katalog 1975

Lånad bild från nätet på en grymt trevlig förpackning. 

Jag roade mig även med att söka på setets Spanska benämning och fick då upp ett par riktigt bra sidor som verkar intressanta men som så klart är skrivna på Spanska. Bla så fann jag den Här sidan/bloggen som innehöll några sjukt trevliga vintage annonser. Jag är dock för snäll för att sno dennes bilder rakt av så därför nöjer jag mig istället med att klistra in en länk som ni kan följa för lite ögongodis. 

Ha en trevlig kväll och tack för att ni läser. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar