onsdag 3 februari 2021

Warhammer Fantasy Battles - Dwarfs w crossbows


Som ett litet sidoprojekt till de historiska figurer som jag just nu arbetar på så har jag målat på den här lilla gruppen med fantasy Dwarfs. Kanske får jag se det som ett restaureringsjobb då jag köpt dom grundmålade. Dom ingick i en större deal som jag köpte från en vän som inte längre ville spela med sin Empire-armé. Förr kunde Empire-spelare nämligen även inkludera Imperial dwarfs i sina led och det var där jag då själv tänkte använda dom. Sen gick tiden och ca 20 år senare så plockade jag upp dom ur den låda där jag förvarat dom sedan köpet. 

Dom hade mycket färgskav och en hel del av utrustningen var helt omålat. Jag valde att behålla färgen på deras skägg och jag höll även kvar vid det blå-gula färgtemat som föregående ägare valt till dom. Deras baser fick den klassiska gröna färgen som var så vanligt förekommande på bilder i White Dwarf under tidigt 90-tal. 

Flaggan hittade jag i ett gammalt nummer av just nämnda White Dwarf. Jag tog en kopia på den och bakstycke och kanter målades så att dom inte skulle lysa av vitt kopieringspapper. 

Gruppen består av klassiska Dwarf Warriors från åren 1988-1991. Fyra av dom är Citadel Miniatures Imperial Dwarfs och resterande är från Marauder Miniatures (MM11 och MM15). 

Det här var faktiskt ett riktigt kul projekt. Det gav definitivt mersmak till att måla mer fantasy. En grupp med 10 Dwarfs låter ju inte så mycket men kan fungera bra till mindre partier med exempelvis Rick Priestleys fantastiska Warlords of Erehwon. Får nog fundera på att måla upp lite fler gamla godingar för det här var roligt! 

              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar