tisdag 25 augusti 2020

Stjärnornas Krig - Speeder Bike 1983

 1983 var det år som Stjärnornas Krig verkligen fick genomslag hos mig och mina vänner.

Jedins återkomst hade premiär och butikerna fylldes på med massor av leksaker och en myriad av andra prylar samt givetvis nya gubbar och farkoster!

För oss som upptäckte Star Wars redan under Rymdemperiet-tiden* så var det verkligen gulddagar att besöka en leksaksbutik. Det kändes nästan som att det dök upp nya figurer varje gång man rotade i en binge eller bläddrade i ett ställ. Jag minns att min kompis köpte Weequay och vi tyckte båda att det var en jäkligt skum figur men han var ny och därmed lite coolare än de gamla skurkarna från de äldre filmerna. Själv blev det en grisvakt, en figur som jag än i dag tycker är en jäkligt bra actionfigur. 

En av de absolut första sakerna som min barndomsvän köpte var en speeder bike samt en Biker scout. Billig och liten farkost men med ett skyhögt lekvärde! Jag kan ju säga som så att vi som var vana vid att leka med våra figurer i trädgården älskade den här tingesten. I leken, liksom i filmen, var den supernabb och den lilla laserkanonen på undersidan hade 360 graders skjutfält. 

                           Rymdcykel redo för rekognoseringsuppdrag i trädgårdsmiljö. 

När jakten på rebeller eller nallebjörnar blev för intensiv störtade 100% av cyklarna rakt in i ett "träd" eller så exploderade dom i luften efter ett välriktat laserskott från gömda rebellstyrkor. 
Bara att klicka ihop hojen och ge sig ut i hetluften igen! :) 

Idag är det här ju en ruggigt klassisk leksak och då precis som nu är den inte så speciellt dyr att skaffa sig. Vill man ha tag i en komplett Speeder bike så bör man kolla så att de små "stänkskärmarna" som sitter bak på cykeln finns med. Dessa trillar nämligen väldigt lätt bort och kan vara lite småjobbiga att jaga tag i som lösa delar. 

Ha en fortsatt bra dag och tack för att ni tog er tid att läsa! 



* Svensk stavning, se närmsta exemplar av ljudboken med tillhörande kassettband. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar