tisdag 27 februari 2018

Bolt Action - Projekt 500 poäng (del 4)

Nu är de två första infanterienheterna färdigmålade!
Tillsammans med mitt MMG team samt mitt HQ så börjar det så sakta närma sig en liten Bolt Action-styrka.


Det tar alltid lite extra tid att bekanta sig med ett nytt färgschema.
Ny armé är lika med nya lösningar och för mig brukar det ta en stund innan jag känner att jag kommer någon vart och att jag är nöjd med det som jag målar. 
Jag har som vana att använda mig av de färgburkar som jag redan råkar ha i min målarlåda och det är ju faktiskt extra tacksamt när det kommer till Afrikakåren.
Som jag har förstått det så bestod deras uniformer av en mix av olika modeller och att det mesta ganska så snabbt blev solblekt.   
Så istället för att köpa ett gäng med nya färger så tar jag någon nyans som jag redan har och som ligger hyfsat nära det jag är ute efter.
Därefter kör jag med bläck och ljusare färger tills jag blir nöjd. 
Kanske inte helt hundra korrekt ur ett historiskt perspektiv men det duger gott för mig åtminstone.
Som vanligt så vinner inte mina färdigmålade figurer någon målartävling men dom ser okej ut på spelbordet och det är jag fullt nöjd med!
Dessutom tycker jag att det är både kul och avkopplande att måla och det är ju trots allt det viktigaste! :)


WIP.
Häftmassa och gamla färgburkar är ett bra hjälpmedel för att slippa kladd på fingrarna. 
Oftast grundmålar jag mina figurer med svart färg och sedan jobbar jag mig upp mot de ljusare färgerna. Verkar kanske lite bakvänt och jobbigt men jag tycker att det fungerar bra.


Nu blir det till att påbörja en ny enhet.
På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar