lördag 30 mars 2024

Stjärnornas Krig-gubbar 1984

I väntan på godisfyllda påskägg, påskmat och goddricka så kan vi väl passa på att kolla in lite Stjärnornas Krig-leksaker så som dom presenterades i en leksakskatalog 1984. 


Det var sådana här sidor som jag alltid bläddrade fram först när det damp ner en ny leksakskatalog i vår brevlåda. Jag älskade Star Wars och bara att få se bilder på skepp och gubbar kunde verkligen göra mig lycklig. Enda smolket i glädjebägaren då var väl att det blev färre och färre av mina kompisar som brydde sig lika mycket som jag själv. 

Kul att se att av alla olika figurer som dom valde ut till fotograferingen så tog dom Darth Vader, en figur som jag själv köpte 1982, alltså två år tidigare. 
Dom brukar ju i sådana här sammanhang presentera de allra senaste släppen från leksakstillverkarna. 
Kanske hade dom ingen vidare koll eller så gick dom på de gubbar som sålde bra eller representerade filmerna bäst. 
Det mest troliga svaret är nog att dom fick en packe random figurer oavsett vilka det var och sen knäppte dom lite bilder. 
En eloge till den lite större bilden med fordonen som är upphängda i fiskelina och med lite enkel terräng som ger mig själv vibbar av barndomens lekar med Star Wars i trädgårdar. 

Jag tröttnar nog aldrig på den där X-Vingen. 
Så förbenat snygg och enkel leksak med högt lekvärde. 
Fick en av mina föräldrar i julklapp och jag var så oerhört glad för den. 
Det var versionen med ”Battle damaged” etiketter och den var vit och fin till skillnad från den äldre modell som min vän Magnus hade och som vi då lekt med i ett par år. 

Kycklinggångaren (passar ju fint till påsken) At-St Scout Walker hade däremot ingen av oss men det hade varit en dröm att få leka med en sådan på gräsmattor, i rabatter eller varför inte i snön? 
Oerhört fin om du frågar mig. 

Nåja nu får jag rusa vidare. 
Har en hel del måsten att ordna med innan det blir läge för en sillmacka och en påsköl. 

Ha en Glad Påsk och må Kraften vara med er! 🐤



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar