måndag 25 mars 2024

Legions Imperialis - struntsnack

Trots en något sned bild så ser ni här innehållet i en grundbox till Legions Imperialis. 


Ny vecka, vår, solsken och snart påsk.
Precis som många andra så kan man känna en viss längtan efter lite ledig tid och avkoppling.
Vid årsskiftet så satte jag igång så smått med Games Workshops "nya" Epic Legions Imperialis.
Jag målar pjäser, kollar regler, läser om nyheter och har ju faktiskt också provspelat det hela vid ett tillfälle.
För egen del så har jag inte skaffat mig så här mycket GW-stuff på en väldans massa år så man kan lugnt säga att dom lyckats få åtminstone den här gamle figurspelaren i sina garn. 
Jag gillar spelet och jag tycker det är roligt att måla sakerna till det. 
Att återigen leta fluff om olika chapters, fordon och trupptyper är faktiskt ganska kul och man slås av mängden information som ligger på diverse bloggar, hemsidor och forum. 
Jag har ju inte bara varit borta från 40k-världen i en massa år utan jag har även missat allt när det kommer till sådant som 30k och alla (jäkla) namnbyten som skett. 
Just namnen på de olika sakerna bryr jag mig mindre om så i min värld så är det Space Marines och Imperial Guard som ingår i grundlådan, inte Legiones Astartes och Solar Auxilia.





Det finns dock två tråkigheter med Legions Imperialis och det ena är prissättningen på de extra boxar som man vill, och behöver, komplettera innehållet i grundboxarna med.
Pjäserna, och då speciellt fordonen, är suveränt skulpterade och har väldigt fina detaljer samt är superbra att sätta ihop men att kostnaden per fordon kan uppgå till nästan 100kr styck känns lite väl magstarkt i min värld för så här pass små prylar. En ask med Spartans exempelvis innehåller två fjuttiga plastsprues ihop med ett ark standarddekaler. Priset är så fjärran från det som jag de senaste åren köpt från Warlord Games, Perry Miniatures och Victrix miniatures.
Nu är jag en sådan där jobbig och dryg jäkel som för egen del vill ha originalmodeller men jag kan verkligen förstå att 3D-printrarna går varma hos dom som snabbt vill bygga ihop en armé.
Vilket osökt också får oss att komma in på nästa nackdel;

Tillgången på tillbehören är ju så sjukt begränsat!
Att GW inte släpper ifrån sig större upplagor på sina saker känns ju bara löjligt.
Grejorna hinner ju knappt komma in i lager förrän dom är slutsålda. 
Man känner ju nästan en stress över att inte få tag i sina favoriter när dom väl behagat dyka upp hos de hobbyhandlare som jag brukar anlita. 
Förhandsbokningarna via GW själv är ju nästan ett skämt då det kan vara en timmes kö på releasedatumet bara för att sedan få meddelandet att det är slutsålt.
Det saknas dessutom leveransdatum för allt som dom fått slut på. 
Visst kan man som butik eller företag ta det lugnt med sina inköp för att inte riskera höga lagerkostnader eller att ingen vill köpa sakerna men det här är ju bara löjligt. 
Som sagt, att spelare vänder sig till folk med 3D-printers förvånar mig inte ett dugg. 

Nåja, nu ska jag sluta klaga och istället hylla själva Legions Imperialis för efter endast ett parti (har nästa parti inbokat) så är jag ändå hooked. 
Spelet är roligt och skalan ger en möjligheter som oftast är svåra till 28mm.
Reglerna påminner ordentligt om mitt kära gamla Space Marine Epic.
Lite mörkare och mindre humor än förr men fortfarande ett otroligt bra figurspel som jag med varm hand vill rekommendera. 
Det optiskt mörka går ju dessutom att överkomma genom att använda terräng som inte bara består av stadsmiljö eller ruiner. En vanlig grön spelmatta som man kompletterar med blå vattendrag, gröna kullar, träd och byggnader ger ju redan där en mer klassisk framtoning.
För egen del kikar jag väldigt mycket på det klassiska och det är också det som är mitt personliga mål med mina pjäser.

Bjuder på ett prov på en av de Kratos som jag målat klart.
Det kommer fler bilder på mina egna saker när jag känner mig redo för det. :)
Ruinen är för övrigt en gammal relik från förr. 

Jag valde att måla mina Space Marines som Ultramarines
För er som inte är så jättebekant med 40k så kan jag säga att detta chapter har den klarblå färgen som sitt signum. För att ytterligare få in en härlig 90-tals känsla över det hela så har jag gett dom flesta rödmålade bolt guns vilket verkligen får figurerna att "poppa" när man ser dom från lite avstånd.
För att vara helt ärliga, åtminstone när det kommer till infanteriet är det ju inte pjäser som ska se suveräna ut på nära håll.
Att man kan urskilja vad som är vad på lite avstånd räcker definitivt bra för min del. 
Vilket leder mig till nästa punkt i dagens struntsnack;

Att måla Epic Legions Imperialis.
När jag först funderade på det här så kände jag att det kommer bli enkelt och inte ta så mycket tid alls.
Små pjäser och med nyheter (ja jag är gammal) som contrast paints så blir det här en enkel sak. 
Fan vad fel jag hade.
Ok visst kan man köra rubbet i en grundfärg och slaska på lite silver på vapnen men jag vill ändå ha det lite snyggare än så. Dessutom så lärde jag mig av erfarenhet att det gäller att kunna skilja sakerna åt på spelbrädet. Fatta hur svårt det var att på 50-100 cm avstånd se skillnad på en Heavy Bolter och en Lascannon. 
För att inte tala om hur man skulle skilja enheterna åt när flera infanterister bunkade ihop sig för en närstrid. 
Det var bara att gå tillbaka till planeringen vid målarbordet och ta sig en funderare.
Nu tror jag att jag löst det för min egen del men vi får väl se vilken uppfattning jag har efter nästa parti. 

Jag har lagt ner betydligt mer av min hobbytid på det här projektet än vad jag från början trodde. 
Det är kul men jag önskar att jag hade lite mer tid över till mina Bolt Action-pjäser. 
Slutligen så vill jag ge ett litet hobbytips som möjligtvis kan underlätta för några av er som är intresserade av att börja med LI.
Måla infanteriet på sina sprues. 
Det blir mycket smidigare att komma åt detaljerna på figurerna med era penslar och målningen av baserna blir även det något lättare. 
Var och en gör som dom vill och som passar deras egna målarteknik men jag vill ändå nämna det.   

Ha nu en underbar dag och är ni kanske rentav lediga så passa på att njuta.
Ska ni måla så utnyttja det fantastiska ljuset nu under dagtid. 

Ha det så gott!        
                                    
   

            
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar