måndag 6 maj 2019

Bolt Action - 8th Army carrier patrol

För ett tag sedan så köpte jag den här asken till mina Bolt Action ökenråttor.
Som vanligt så känns det som att du här får mycket pyssel för pengarna.
Den här satsen ligger i skrivande stund på 295 kr hos Alphaspel och innehåller följande;

2 stycken Bren Carriers i plast.
12 styck 8th army plastfigurer.
4 styck crew i metall samt extra huvuden passande 8th army.
2 ark med dekaler.
1 vehicle card samt rök/eld markörer.


Fordonen kan byggas som antingen MkI eller MkII och figurerna kan sättas samman som Britter, Sikher, Punjabi eller Skotska soldater.
Det medföljer även delar för ett anti-tank gun team, Light mortar team, LMG-team samt SMG:s och givetvis gevär.
Detta är samma plastsprues som du finner i Warlord Games British 8th Army låda och är mycket bra figurer att bygga en armé på.


I lådan medföljer det även en väldigt simpel bygganvisning för fordonen samt en innehållsförteckning/byggförslag till figurerna.
Jag känner själv att instruktionerna till Carriern kunde varit lite mer specificerad.
Inte för att det är en svår byggsats utan för att jag fick googla efter bilder på nätet för att få reda på hur en del saker skulle monteras.



De nya metallfigurerna som medföljer är inte bara snygga utan ger dessutom lite välbehövlig tyngd till de annars lätta plastfordonen.


Jag valde att bygga min första Carrier som en MkI.
Som jag tidigare nämnde så fick jag googla efter bilder på exakt hur en del av detaljerna skulle monteras.
Jag köde en grundmålning i svart och målade sedan upp fordonet i Vallejo colors Iraqui Sand som ljusades upp med Dark Sand samt Pale Sand




 
Det här är däremot en detalj som jag inte uppskattar.
Varför i hela fridens namn skickar WG inte med de dekaler som fordonen avbildas med på askens fram och baksida?
Det här känns faktiskt ganska irriterande.
Möjligtvis är det ok för den tecknade bilden på askens framsida men på exempelbilden på baksidan borde studion använt de dekaler som medföljer i satsen. 
Inte ens den klassiska symbolen för Desert rats finns med! 
För egen del så hade jag redan ett bra dekalark att jobba med men jag kan ändå tycka att det är lite smådåligt.



Jag är mycket nöjd med den här förpackningen.
Den innehåller mycket saker och är ett väldigt bra och billigt komplement till en startbox med tidigare nämnd ask British 8th army.

Jag köpte min förpackning via Ebay men jag kan verkligen rekommendera er att beställa via Alphaspel som är både billiga och snabba med sina leveranser.

Ha en bra dag och tack för att ni tog er tid att läsa! 



   


 

   


6 kommentarer:

  1. Tack för en bra genomgång! Metallfigurerna ser riktigt fina ut. Kommer nog bli ett sett till mina ökenråttor med. Det ser ut som att dekalerna man får med är till Normandie eftersom det står Mk II på det och Mk II producerades från 1943 och framåt. Men jag håller med om att det är dåligt. Frågan är om de packat fel helt enkelt, eller om det inte finns något Mk I-dekalark.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Laffe!
      Jag blev väldigt positivt överraskad när jag öppnade den här asken och jag tycker att det är ett väldigt bra köp med mycket hobbytid för pengarna :)
      Det enda minuset är som sagt dekalerna som känns som ett hastigt och felaktigt val bara för att kunna slänga ut en ny "komplett" ask i anslutning till släppet av Western desert-boken.
      Warlord Games har dessutom ett dekalark som jag tycker att dom kunde skickat med som ett komplement till de båda arken som nu ingår.

      https://store.warlordgames.com/collections/british-8th-army/products/7th-armoured-division-desert-rats-decals

      Man kan ju tycka att det inte borde kosta dom många ören att även packa med ett sådant litet ark.

      Har nu börjat bygga på vagn nummer två och ser verkligen fram emot att måla upp även den.
      För att inte prata om känslan att pröva dom på ett spelbord! :)

      Radera
    2. Håller med. När man tittar på kartongen så ser man att de inte har lagt ner "fel" dekalark, d.v.s. du har fått det som ska vara med. Men det är ju fel...

      Radera
    3. Tänkte inte ens på det förrän det var dags att applicera dekalerna :)
      Kändes allt lite snopet!

      Radera
  2. Vad är skillnaden mellan MK1 och MK2 rent spelmässigt?

    SvaraRadera
  3. Jag inbillar mig att det inte är några skillnader regelmässigt.
    Det handlar nog mest om utseendet på vissa detaljer.
    Om man har en armé baserat på Early War så kanske man inte vill ha Late War-looking fordon. :)

    SvaraRadera