tisdag 28 maj 2019

Warhammer 40k - Space Orks 1990

Dagens inlägg handlar dels om en fantastisk box med gröna gubbar (inte från Y.R) och dels blir det lite allmänt struntsnack.

Den här lådan med Orks släpptes under Rogue Trader-eran och innehöll inte mindre än 36 Space Orks i plast samt vapen och fotplattor.
Som vanligt så snålade inte Games Workshop med sina askar och priset var förmodligen inte heller något som fick nackhåret att resa sig på den köpsugne.

Lådan syntes i White Dwarf nr 121 1990 och går under benämningen RTB13.
Askens box art är klassisk och precis som med andra lådor från denna epok så pryder den sin plats även i det mest pedantiska av finrum. 



Hela gänget samlade för klassfoto.



För egen del så började jag så smått med figurspel några år efter att ovanstående artikel fanns i butik.
Även om hobbyn då funnits sedan 1910-talet (med rötterna så långt bakåt i tiden som 1780) så var det för mig ändå ett relativt okänt fenomen.
Det närmsta, som ändå får räknas som närbesläktat med figurspel, var när jag spelade Drakar & Demoner samt Mutant på högstadiet.
Minns även att jag försökte bygga mig ett egensnickrat "dungeons" liknande spel med hjälp av en blyertsskiss på baksidan av en stor världskarta, några tärningar samt en del inspiration från serietidningar om Conan Barbaren.

Det fanns ju en tid före internet och då gick det mesta av informationen via tidningar, kataloger och kompisar.
Köpte en polare en bra skiva så fick man den också recenserad av denna och omslag, innerfodral, låtlista samt texter gicks noggrant igenom och skivan fick i kompisgänget ett omdöme som sedan var det som faktiskt gällde.
Kiss album (Music from) the Elder fick exempelvis betyget 1 av 5 möjliga.
Inte för att det faktiskt var ett så fruktansvärt dåligt album utan för att kompisgänget gav den det betyget och då var det det som gällde.
Kan tillägga att jag tyckte, och tycker än idag, att The Elder är ett väldigt bra album så den här allmänna betygssättningen stämde inte alltid så bra med vad jag tyckte. 

Nyheter, rykten, nya prylar och företeelser spreds och blev till sanningar och trender via vänner och bekanta.
Ju större bekantskapskrets ju mer nyheter snappade man upp (lite som dagens Facebook fast betydligt långsammare, haha).

En av de saker som då enbart spreds via denna kompis-djungeltrumma var figurspelandet. 
Jag hade aldrig tidigare hört talas om hobbyn och den kändes allt lite "underground" men var ändå inte fullt så nördigt som man kanske skulle kunna tro.
Som gammal modellbyggare och sci-fi/fantasyjunkie så fiskade jag snabbt upp ett intresse i de tennfigurer som några av mina kollegor på jobb en dag hade med sig och visade upp.
Jag vill minnas att dom hade med sig några Orcs, Chaos dwarfs, en Ogre samt en Cockatrice.
Jag fascinerades framförallt av främst två saker:

1. Figurerna var verkligen fantasifulla och dessutom snygga.
2. Möjligheten att måla upp något precis som du själv vill utan några som helst krav på historiskt korrekta färger. 

När jag bläddrade i regelboken till Warhammer fantasy battles samt i någon av böckerna till Space marine epic så var jag fast och på något sätt så hade jag även hittat fram till ett intresse som tydligen legat och grott inom mig länge.
Mina första köp i den lokala spelbutiken blev ett par blisterförpackningar med Marauder miniatures fantasy Orcs.
Efter ett tag så inhandlades även den då splitternya boxen till fantasy battles samt en låda med Skeleton Army

När jag införskaffade figurer till Warhammer 40k så blev det Orks som gällde för mig.
Jag köpte en plastförpackning modell större med 10 Stormboyz samt en Battlewagon i plast och började bygga på min armé.
1993 tog jag mig en längre sträcka bara för att köpa den nya boxen till 40k och tog mig sedan direkt hem för att på köksgolvet öppna locket till asken och bara njuta av allt godis som fanns nedtryckt i den.
1994 var det så dags för Titan legions till Epic och även om jag redan spelat Epic något år tidigare så fann jag ännu mera glädje i ytterligare ett fantastiskt spelsystem.

Nåja, resten är historia men jag är fortfarande glad att jag där och då hade turen att träffa just dessa kollegor och praktikanter och som introducerade mig för en hobby som jag fortfarande ägnar mig åt.
Idag blir det visserligen mindre fantasy och 40k och mer historiska spel men pysslandet och en del av mina vänner från 90-talet finns kvar.
Det är dessutom fortfarande förbannat roligt att spela med figurer på ett terrängfyllt spelbräde och jag kan verkligen rekommendera det! :)

Tack för att ni tog er tid att läsa!







 
 

 

       
   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar