torsdag 19 augusti 2021

Erehwon - Fantasyspel när det är som bäst..?

Har börjat snegla på ett spel som jag tycker verkar otroligt intressant nämligen Rick Priestleys Warlords of Erehwon.


Rick Priestley är ju för dom flesta av oss ett välkänt ansikte inom figurspelsvärlden och har varit starkt involverad i kända kreationer som Warhammer 40.000, Necromunda, Bolt Action, Warmaster, Black Powder, Hail Caesar samt att stort antal komplement, army books och regelböcker. Han är något av en legend inom sitt gebit helt enkelt.  

Tänk dig nu ett figurspel för 28mm fantasypjäser där du i princip kan använda dig av vilka figurer du vill. Om dom sedan är basade på runda, fyrkantiga, stora eller små fotplattor spelar mindre roll. Du kan använda dina gamla klassiska figurer eller rykande färska tagna direkt ur speltillverkarnas nyhetsbrev. Om du köpt på dig Games Workshop, Mithril, Grendel, Perrys, Warlord games eller något annat kvittar, det är fantasin som sätter gränserna. Det finns även listor för en del historiska inslag i form av Roms legionärer, Samurajer, Kelter eller soldater och riddare från 1400-1500-talen. Det finns tom möjlighet att ta fram dina monster så som Drakar, Ogres, Hippogriff eller varför inte en dinosarie(!)? Erehwon är ett spel som är framtaget för att ha kul och samtidigt kunna använda de där färdigmålade pjäserna som du kanske förvarar i någon låda på vinden för att du inte spelar de ursprungliga spelsystemen längre.    



Det här är varken ett skirmishspel eller ett Big battle-spel utan det handlar mer om att spela med en liten grupp (Warband eller gäng om man tycker det låter bättre). Kanske har du behov av någonstans mellan 30-50 figurer för ett normalt parti men givetvis går det också att spela större bataljer.  

Spelet använder sig av klassiska D10 (T10)-tärningar och det så vanliga ”you-go-i-go” är utbytt mot de fenomenala ordertärningarna som vi känner igen från Bolt Action. 

Jag känner att här har jag ett spel där jag kan använda en del av de figurer och monster som jag köpt och målat ända sedan 90-talet. Nu kan jag som exempel äntligen få nytta av de skeleton warriors som jag målat och som legat på is ända sedan GW bestämde sig för att ändra på hur man fick lov att bygga en Undead-armé. Mina gamla Carrions kan nu åter hota en krigsmaskin och den Screaming skull catapult som jag älskar som modell kan nu alltså åter användas i ett spel.   
Jag kan damma av min Orc Rock lobber, mina Trolls och mina Orc Boyz. 

För min del så sporrar spel som detta mig att måla upp lite udda enheter och karaktärer. Just den biten med att inte behöva måla upp massor av figurer för att spela utan att du faktiskt kan komma en bra bit på vägen med endast ett fåtal lite mindre enheter. Här öppnas ju dörrar för att köpa och måla upp något som du finner intressant eller coolt men som du inte nödvändigtvis känner för att måla en masse. En figurlåda med Romare, Orcs, riddare, skelett eller något annat kul och du är snart redo för ett parti. 

Ska faktiskt bli kul att räkna på några olika arméer och se vad man kan få ihop för något. Det mesta som jag har i mina gömmor är gamla fantasypjäser till Warhammer men jag har även lite historiska pjäser som kanske (äntligen) kommer till nytta. 
Ser fram emot att testspela det! 🙂

Tack för att ni läser och ha en fortsatt bra dag! 




Här hittar du Ricks hemsida för uppdateringar samt nya och gamla armélistor ——> KLICK

Prat om regler och annat kul från Cast Dice podcast ——> KLICK

Ännu mera Cast Dice podd om Erehwon ——> KLICK

Ett intressant avsnitt med en intervju med Rick bla gällande Erehwon och hans tid på GW mm ——> KLICK

Erehwon hos Alphaspel ----> KLICK

Det finns givetvis även dedikerade Facebook-grupper för de av er som vill se bilder och läsa mer om Warlords of Erehwon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar