lördag 8 maj 2021

Reklam - Drutten & Jena 1976

Reklamsida för Drutten & Jenas, eller Drutten och Krokodilen som vi brukade säga, tablettaskar. Dom här var visserligen sockerfria men jag har för mig att dom var sega som f-n samt att det definitivt saknades en ingrediens som skulle kunna gjort dom goda (socker). Dom blev aldrig någon favorit hos mig men då man inte direkt var van vid att äta godis var och varannan dag så drog man ändå i sig hela asken på direkten. 

Drutten och Krokodilen var populära hos min generation efter att dom haft en egen liten stund i ett program på TV som hette Sveriges Magasin. Själva idén var Sovjetisk där de båda dockorna var med i en serie stop-motion filmer. Tydligen blev dom en riktig långkörare i TV men jag minns dom bäst från tidigt 70-tal troligtvis pga att dom främst verkade rikta sig mot en yngre publik. 

Blundar jag kan jag fortfarande höra deras röster, Drutten med en ljus och lite förståndig röst och Krokodilen Jena/Gena med en grov röst som bara krokodiler som rökt och druckit brännvin haft om dom nu kunnat prata. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar