måndag 19 februari 2024

Masters of the Universe - 1983/84

En fantastisk sida ur en Svensk leksakskatalog från 1983/84. 
För egen del så brydde jag mig inte supermycket om He-Man & Co när det begav sig. 
När sakerna dök upp i butiker och kataloger så var jag fast i Stjärnornas Krig och Big Jim samt liknande gubbar. Masters var nog för utflippat och jag hade heller inte tillgång till varken kabel eller parabolantenn så sannolikheten att He-Mans och mina vägar skulle korsas var i det närmsta obefintlig. 



Något år senare letade jag Star Wars i butikerna men då började det kännas att Masters var större och populärare än mina kära rymdgubbar. 
Jag kände mig dock för gammal för serien men kände ändå att estetiken och combon fantasy/sci-fi/saga tilltalande mig och jag kollade alltid in sakerna när jag befann mig i ett varuhus eller leksaksbutik. 
Jag drog även med mig gratistidningar och annat material hem för ihop med bla serietidningen Conan så började ett frö till mitt framtida fantasyintresse sakta gro. 
Jag hade faktiskt en figur från MOTU i mina ägor, en Evil-Lyn. Varför det blev just den som hittade hem till mig vet jag inte men jag minns att jag bättrade på hennes detaljer i dräkten med Humbrol målarfärger och hennes vapen och vänstra hand fick dramatiska spår av blod med hjälp av en permanent rödpenna. 
Vet inte var den blev av framöver men det blev inte så mycket mer MOTU än så för min del. 

Idag håller jag leksakslinjen högt och tycker att det är en fantastisk serie. Tanken att börja samla på den har slagit mig men det har alltid stannat vid en tanke och aldrig blivit mer än så. 
Dock har jag under åren ändå köpt mig en bok som rör den bildkonst som tillhör serien. 
Just passionen, stilen och myten runt Masters of the Universe lockar fortfarande mig fast att jag egentligen aldrig på allvar bekantat eller grottat ner mig i dess värld. 
Man måste ju faktiskt inte samla och äga prylar för att gilla och kanske t.o.m. älska en serie och tur är väl det. 

Tack för att ni läser och ha en bra vecka! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar