onsdag 8 november 2023

Mysteriet med den märkliga djuphavsdykaren - 1970 talet

Idag tänkte jag ta tag i ännu ett av dom där mystiska leksakerna som jag hade som barn och som jag har små små minnesbilder av men egentligen inte mycket mer än så. 
Den här gången fanns eller t.o.m. finns det kvar några ledtrådar i form av några smådelar som överlevt alla lekar under de år som jag och vännerna lekte som mest med actionfigurer. 

Vad är det då som vi letar efter? 
Om ni först tittar på bilden nedan och försöker zooma in på dykaren i mitten av bilden så ser vi alla vad det är som jag söker mer info om.
Bilden är inte speciellt bra då den är norpad från en annons på Tradera där någon sålde en leksakskatalog från 1971. 


Det handlar alltså om en dykarfigur som såldes i en förpackning komplett med all sin utrustning. 
Figuren bör vara ungefär 20cm hög och påminner starkt till utseendet om en Action Man. 
Det är också det som är bekymret när jag frågar runt om någon minns det som jag minns att i princip ”alla” svarar Action Man, Action Team eller GI Joe. 
Det är å andra sidan inte så konstigt eftersom samtliga av de distributörerna också sålde en djuphavsdykare, komplett, i låda i liknande färg och med liknande utrustning och funktion. 
Hade svaret på gåtan varit så enkelt så hade den här posten aldrig blivit till. Setet till Action Man och hans kusiner finns väl dokumenterade både på nätet och i pappersform. 
Redan nu kan vi alltså stryka den enkla vägen och gå vidare till själva huvudfrågan; vad är det som jag söker? 

Ledtråd 1 plockat ur mitt minne: 
Själva hjälmen är i mörk guldfärg och luckan framför ansiktet är öppningsbar. 
Skorna är av bly och ganska tunga. 
Jag vill ha det till att slangarna var av svart blank gummi. 
Bältet är svart med vikter av bly för att hjälpa figuren att stanna under vatten. 
Jag har ett svagt minne av en kniv med tänder som påminner om Action Mans. 
Supervagt minne av att själva figuren var väldigt blek. 

Själva gubben försvann otroligt tidigt ur mitt liv. 
Troligtvis var det dålig kvalite på den och den hamnade på sopberget. 
Hjälmen, blyskorna, bältet, slangen samt benfodralet för kniven fanns kvar länge i min låda med Big Jim-saker så dom har jag ett bättre minne av. 

Jag är helt införstådd med att det till 99% handlar om en billig så kallad Kina-kopia som troligtvis är märkt med klassiska ”Made in Hong Kong”. 


Den här dykaren kommer från ett företag som heter Red Box och den är i princip identiskt med den som jag minns från min barndom.
Dock är hjälmen här silverfärgad medans min var i guld.
I övrigt så är funktionen identisk. 




Den här versionen kommer också från Red Box och här stämmer färgerna mycket bättre. Dock är slangarna röda vilket jag inte alls minns att mina var. 



Om vi återgår till den dykare som syns i bilden som är från en leksakskatalog så är den spot on.
Samtliga färger stämmer.
Det står att den kommer från "Eber" vilket kan vara Eber Toys som i många år låg i Malmö. 
Som jag uppfattar det så är Eber mer en distributör än en leksakstillverkare. Dock kan det ju vara så att Eber använde andra eller t.o.m. egna förpackningar? Jag har sett några sådana versioner men om det även gäller för dykaren har jag så klart ingen aning om.  

Jag får helt enkelt lämna mysteriet här. 
Jag återkommer med mer fakta om jag nu skulle hitta något som är intressant vill säga. 
Om någon av er läsare vet mer så får ni gärna skriva en rad eller två om det i kommentarsfältet. 

Tack för att ni läser och ha en bra dag! 
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar