måndag 13 mars 2023

Elefantpojken - 1973

Och nu över till något helt annat.
Jag har ju en viss förkärlek för saker och ting som närmast håller på att falla i glömska.
Idag kom jag att tänka på en serie som faktiskt var ganska populär den första halvan av 70-talet men som idag är hopplöst bortglömd.
Kanske berodde denna succe på att serien faktiskt var väldigt spännande eller så kanske det berodde på bristen på annan underhållning. Videobandspelaren, internet och smartmobiler väntade ännu en bit in i framtiden och det fanns endast två Svenska TV-kanaler som visserligen visade barnprogram men inte i så särskilt stora doser. 

Mitt personliga intryck är att Elefantpojken var en någotsånär populär karaktär för barn runt den här tiden. Tv-program, serietidningar, egen tablettask, sällskapsspel från Kärnan och så då LP-skivor skvallrar ju en del om det.

LP-skivan från 1973. Jag hittar inte mitt eget ex (vet inte ens om den finns kvar men jag har för mig det).
Det fanns löjligt dåligt med bilder på nätet så hittar jag min egen skiva så lägger jag upp några bättre bilder på den istället. Den här bilden är lånad och var den bästa jag kunde finna just nu. 


 LP-skivan fick jag som barn av mina föräldrar.
Har för mig att dom berättade att dom fick den på köpet när dom köpte en ny skivspelare. Skulle jag lyssna på den idag så hade jag förmodligen känt igen en del av ljuden och berättelserna men jag har i skrivande stund inget minne alls av innehållet. 
Faktum är att jag troligtvis inte kan spela skivan längre pga av en lek som jag som barn tyckte var fantastiskt rolig; cykelhjulet. Den gick ut på att man tog ur själva vinylskiva ur sitt fodral och sedan försökte man rulla den längst med golvet ungefär som ett cykelhjul. Förutom att det var kul så var man ju nyfiken på hur långt man kunde få iväg skivan innan den välte. 
Jag tyckte då att det var en fantastiskt rolig lek men jag är inte så säker på att mina föräldrar tyckte samma sak. 

En helt egen serietidning av Elefantpojken gavs ut 1973-1974 och den fanns även med i serienytt något år efter det. Det fanns också ett par seriealbum utgivna runt 1973. 

Förutom skivan så minns jag även tablettasken som kom från Ahlgrens. 
”Elefanter & Lejon i gelé” stod det på asken. 



Själva storyn om Elefantpojken kommer för övrigt från den Brittiske författaren Rudyard Kipling som bla är känd för Djungelboken. 
Huvudpersonerna är Toumai och hans lillebror Ranjit och deras elefant Kala Nag. 
Tv-serien bestod av 13 avsnitt och spelades in 1971-72. 
Det var en Australiensisk/Brittisk/Tysk produktion men jag minns inte om den var dubbad till Svenska. Skulle nästan misstänka att så var fallet. 



Ha en fortsatt bra dag och tack för att ni läser! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar