måndag 14 november 2022

Action Star Hardy + Sport Girl Denny (del 2)

Här följer del två med resten av bilderna ur den katalog som jag började skriva om i det här inlägget

Som jag tidigare nämnt så är detta en katalog från 70-talet men exakt årtal saknas. Det är heller ingen omöjlighet att sakerna fanns i butik längre än så. Jag har själv inget direkt minne av att ha sett prylarna till Hardy och Denny i Svenska butiker men katalogen hade jag av någon anledning redan som barn så jag är ganska säker på att dom salufördes även här. Ser man till antalet tillbehör som dyker upp på Tradera i diverse lots så blir jag ännu mer säker på min sak. I skrivande stund har jag däremot inga bevis varken i form av reklam eller leksakskataloger vilket så klart hade varit till bra hjälp i mitt sökande efter fakta. Jag samlar själv inte på denna serie men tycker att den är en klassiker och vill därför skriva några rader om den då detta idag känns som en väldigt bortglömd serie även bland leksakssamlare. 

Som barn älskade jag att bläddra i den här katalogen. Bilderna som är tagna ”in action” fascinerade mig allra mest och jag älskade bilderna i och vid vatten. Bilden på Denny när hon sitter och fiskar älskar jag. Den påminner mig oerhört mycket om de gånger som jag och mina vänner tog med oss våra figurer och tillhörande båtar till åar och andra vattendrag för att där bygga upp en spektakulär bas eller bara vada över en ”flod”. 


När det kommer till Denny så blir jag lite fundersam över om denna figur ändå inte rör sig om en licenstillverkad systerfigur till Kenners Dusty? Dom påminner åtminstone lite väl mycket om varandra för att det ska vara en slump. Licenstillverkning var ju hyfsat vanligt på 70-talet även inom andra linjer så som Star Wars och Action Man. Det verkar som att Dusty gavs ut med början 1974 så årtalen skulle kunna stämma överens med katalogen över Dennys sortimentet och tillbehör. Det märkliga är att samma tillverkare (Tyska Max Zapf) även verkar ha gett ut en likadan/liknande figur som fick namnet Dasty (nu har vi alltså Dusty, Dasty och Denny). Var Dasty kommer in i leksakshistorien har jag ingen koll på. För att ytterligare förvirra så verkar det även finnas en Jenny med samma ansikte. Jenny kommer från Toltoys (Australien) samma tillverkare som senare kom att licenstillverka Kenners Star Wars leksaker. Jag känner en viss begränsning i min kunskap om dessa figurer men jag ville ändå nämna varianterna eftersom Dennys ansikte är så karaktäristiskt i jämförelse med andra liknande figurer. 


Det som slår mig nu när jag idag lade in bilderna på Sport Girl Denny är hur mycket tillbehör det finns till henne. Hon, och hennes vänner, har precis lika mycket prylar som Hardy och hans kompisar. Det bästa med detta, förutom valmöjligheterna, är att hennes tillbehör inkluderar äventyr, helikopter, bergsklättring, fallskärmshoppning etc och kan alltså haka på Hardy i äventyrens värld. Jag tycker att detta är glädjande att se och verkar vara lite av samma upplägg som exempelvis Tyska Action Team hade vid ungefär samma tidpunkt. Här är det alltså enkelt att blanda både kill och tjej-figurer i leken utan att det ser ut som att dom kommer från helt olika planeter. Jag menar, en bergsklättringsexpedition kan ju faktiskt bestå av både män och kvinnor vilket också borde speglas bättre även i leksakernas värld. 


Nåväl, jag låter bilderna tala för sig själv. 

Serien ser välgjord ut och lekmöjligheterna känns otroligt många åtminstone om man har lite fantasi. 
Jag googlade lite på Denny och kom till en hemsida om Dusty där dom påstod att: 

”Dusty has been called one of the ugliest fashion dolls ever made.”


Jag förstår verkligen inte vad dom menar med det. 
Jag tycker att smilet som Dusty/Denny/Dasty/Jenny är jäkligt charmigt och skiljer ut henne från Barbie och alla hennes kloner. 
Men smaken är som baken som det så bekant heter. 




Jag har ingen koll på vad dessa figurer och tillbehör går för på samlarmarknaden idag. Jag misstänker och gissar att dom inte är helt lätta att hitta. Troligtvis så är Tyskland stället att leta på. 
Hur stor efterfrågan är vågar jag dock inte gissa på. 
Känns bra att åtminstone bilderna ur katalogen finns kvar även om det så klart även hade varit kul att se dom i verkligheten. 







En gul helikopter verkar nästan tillhöra måstena under de här åren. 🙂








Länk till Mårten Melins blogginlägg om Kenners Dusty
Hemsida med mer info om Dusty (men inget om Denny). 

Om ni har mer fakta, tips på bra hemsidor, Svensk reklam etc så får ni gärna skriva ett par rader om det i kommentarsfältet. Hade varit roligt att få veta mer. 

Tack för att ni läser och ha en fortsatt bra dag. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar