tisdag 17 oktober 2023

Tamiya-kataloger 1990-talet

Nu har det gått ett tag sedan som jag skrev här på bloggen. 
Inte för att jag inte har något att skriva om utan för att tiden helt enkelt inte räcker till.
Får helt enkelt försöka skärpa mig! 😊



Idag hittade jag mina gamla kataloger från Tamiya. 
Dom är samtliga från 90-talet och på den tiden fullkomligt älskade jag att bläddra i dom. 
Bladen i dom är kraftiga och dom känns verkligt lyxiga för att vara en reklamkatalog. Visserligen fick man köpa dom men prislappen kändes mest symboliskt.
Det absolut bästa var så klart uppslaget som alltid innehöll några fantastiskt fina dioraman.
Jag kunde bara inte förstå hur någon kunde måla och bygga så enormt detaljerade fordon och miljöer.
Vid ett tillfälle försökte jag göra ett eget diorama men minns att jag avslutade det redan när jag lagt en grund av väggspackel på en platta och sedan försökt göra hjulspår efter en Kubelwagen i det vilket inte alls/naturligtvis inte kom att påminna om några av Tamiyas skapelser. 



På den här tiden köpte jag fortfarande ”vanliga” byggmodeller och när jag sen upptäckte märket Tamiya så blev dom snabbt mitt nfavoritfabrikat. Jag handlade dom flesta av byggsatserna i en välsorterad leksaksbutik i Lund som hade ett väldigt bra sortiment inom hobbyn. Det mesta målade jag med Humbrolfärger för jag hade ännu inte börjat med figurspel och upptäckt de vattenbaserade färgernas underbara värld. 

Många av mina dåtida fordon finns faktiskt kvar än idag men dom har tappat delar och är i ärlighetens namn kanske inte så mycket att titta på. 

När jag idag bläddrar igenom mina gamla kataloger så kan jag fortfarande känna en lust att köpa mig en låda och se vad jag skulle kunnat göra med en av deras byggsatser idag.
Har ändå lärt mig en del nytt under åren som gått.
Dock hade jag fortfarande inte kunnat få fram lika snygga dioraman som experterna i Tamiyas katalog kunnat få fram. Dom ligger fortfarande på en helt annan nivå. 




Ha en fortsatt bra dag och tack för att ni läser.   .     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar