onsdag 3 juni 2020

Airfix - Stora Plastsoldater 1977

Ett par katalogsidor ur en Svensk Airfix-katalog från 1977.
Jag tycker att det är intressant att det lanserades två olika storlekar på askarna.
Det är något jag har missat helt! 
De figurer som jag har absolut minst minne av är fotbollsspelarna samt asken med Riddarna.
Varken jag eller någon av mina kompisar hade dessa figurer. 
Idag tycker jag att dom är rätt coola! 


Askarna med Modernt Brittiskt och modernt Tyskt infanteri såg jag aldrig i Sverige men min kompis Johan köpte 1 ask av varje när han var på semester i Österrike runt 1978-79.
Då hade samtliga soldater av de på bilden ovan försvunnit ur de Svenska butikerna.

Dom här borde funnits även i Svenska butiker då dom inte föreställer moderna krigare (dvs efter 1914).
Men det vete tusan om dom verkligen fanns att tillgå med tanke på rekommendationerna som gällde i slutet av 70-talet?  
Dom där Indianerna, Cowboysarna samt Kavalleristerna lekte jag sjukt mycket med under hela min barndom men då dom är några av mina första gubbar någonsin så införskaffades dom troligtvis redan i mitten av 1970-talet.       



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar