söndag 7 oktober 2012

Big Jim Safari Truck - 1978 (uppdaterad)





Kan detta vara den bästa leksaken någonsin?
Svårt att säga men den kvalar säkerligen in relativt högt på en sådan lista. 
När man nämner Big Jims Djungeljeep för andra 70-talister så får dom nästan alltid något drömmande i blicken.
-En sån hade jag, och jag lekte den sönder och samman! Ett påstående som jag tror till stor del stämmer om man ser till alla vrak som då och då dyker upp på bilder och i säljesannonser.

För egen del så önskade jag mig den i födelsedagspresent när jag skulle fylla 10 år. 
Önskan gick i uppfyllelse då jag faktiskt fick min efterlängtade jeep av mina föräldrar. Jag var överlycklig och jag minns än hur askens coola framsida blänkte framför mina ögon. 
Men säg den lycka som varar. Efter en stund så upptäckte vi att elektroniken inte fungerade som den skulle. Vi fick lämna tillbaka den till leksaksbutiken som i sin tur bara kunde konstatera att dom sålt slut på Big Jim-jeepar. Jag kunde vänta på att dom skulle få in fler vilket kanske kunde ta tid, vad vet jag, eller välja något annat i butiken. Barn brukar inte vara bra på ordet ”vänta” så jag valde istället piratbåten samt något annat som jag glömt bort (kan ha varit  den röda piratdräkten men är inte helt säker). 
Summa kardemumma; det blev ingen Big Jim bil. 
Inte då i alla fall. Något år senare så bytte jag till mig min kompis gamla jeep. Den hade inte heller fungerande lampor och den var inte i något bra skick heller. Tror till och med att jag via mitt byte blev den tredje ägaren till just denna jeep, men det kvittade. Jag fick en bil som jag lekte sönder och samman ända tills den någon gång hamnade i ett grovsoprum i mitten av 90-talet, något som definitivt aldrig hade hänt i dag. 

Det här är ingen ovanlig bil och det beror förmodligen på att den såldes i mängder här i Sverige. Det svåra är däremot att hitta en komplett eller att hitta en med fungerande lampor.
 
Lekvärdet på den här leksaken var skyhögt!
Största problemet med dessa bilar var som jag var inne på belysningen.
Jeepen har tre stycken lampor och med hjälp av en switch inne i bilen väljer man mellan att ha en, två, tre eller inga lampor alls tända. Effekten är enkel men slående när man leker med den i mörker oavsett om man är inomhus eller utomhus. 
Två D-batterier i bilens front stod för strömförbrukningen. Förmodligen så är det inga jättekomplicerade saker att reparera för den som är händig eller har kunskapen men man bör ha det i åtanke om man vill ha en fungerande bil. 



En hög med verktyg, ett Jaktgevär, två bensindunkar plus lite annan smått och gott fick man också med.
En del av tillbehören är svårare än andra men det som jag själv upptäckt är att grippling hook/änterhake nästan jämt är borta. Om du ska komplettera din bil med denna så tänk på att den ska vara i svart plast och inte grå som den som ingår i exempelvis piratbåten. 

Det fanns plats för två Big Jim figurer och en tredje (med lite tålamod även en fjärde) kunde stå upp  bak i bilen där man kunde öppna en taklucka.
Bilens stora och robusta hjul gjorde den perfekt till en trädgårdsleksak, fast jag kan säga att kramsnö fastnar lätt runt bilens hjul :-)
De stora hjulen inbjuder även till att via en knuff där bak rulla iväg bilen längst en asfaltsväg eller varför inte nerför en kulle/backe. 
Något som de flesta har glömt är att bilens fjädring kan förstärkas genom att fästa gummiband vid varje hjulaxel något som även syns i instruktionerna.
Gummiband kunde även användas för att surra fast bagage på bilens taklucka så att allt inte rasade ner när man öppnade luckan. 



Klicka här för att se en Fransk reklamfilm om denna leksak

Det här var långt ifrån Big Jims första Jeep.
Chassit till den hade redan användes tidigare:
*Grön Safari Jeep 1974. Utrustad med fångstnät och en Noshörning.
*Vit "Superfuoristrada" Baja Beast 1975. En utgåva som idag är hyfsat ovanlig.
*Svart "The Beast" 1975 från P.A.C.K-serien.
*1981 kom det även en blå utgåva till Spy serien som i princip var identisk med den beige från 1978.



Hyfsat enkel att hitta men sällan eller nästan aldrig komplett. Själva bilen är tålig och det är säkert en av anledningarna till att så många överlevt. Tillbehören på bilens utsida är däremot lite klenare. Sidospeglarna är ofta brutna och sitter löst. Antennen på taket likaså. På 99% av samtliga jeepar saknas den gula långa radioantennen som ska sitta på bilens bakre del. De gula stegarnas fästen är även dom avbrutna och kan vara svåra att fästa ordentligt. 
Och så var det det där med elektroniken.

Svensk reklam för Safari-Jeepen

Reklamsida från 1979. Inte konstigt att det här hamnade så högt upp på önskelistan! 
 


Här ser man, mer eller mindre tydligt, vilka tillbehör som från början ingick till jeepen. 



Bruksanvisningen till Jeepen. Det här är den version som är översatt till Svenska (se i kolumnen längs till höger) något som Brio troligtvis gjorde med en vanlig skrivmaskin. 
(Tack till Anders Delstam för hans fina exemplar från barndomen). 


Jag hoppas att denna uppdaterade kombo av info och struntsnack kan vara någon till hjälp och glädje. 
Det är en ruggigt klassisk leksak och väl värd en plats i samlarskåpet eller finrummet. Det går att fynda dom här bilarna för en relativt billig peng och önskar man komplettera dom så är det en rätt rolig och intressant utmaning. Lösa delar brukar dyka upp i lots på exempelvis Tradera eller så gå med i Facebook-gruppen Big Jim Figurer Sverige och sök delarna där. 

Nu ska jag ut i solen och fixa med måsten.
Jag hade hellre pillat med min jeep och tagit några nya foton men det får bli en annan dag. 
Kanske så uppdaterar jag den här posten fler gånger? 

Ha en trevlig helg och tack för att ni läser! 

1 kommentar:

  1. Är det någon som vet värdet på en Big Jim jeep. Skicket är fint original kartongen finns med samt massa tillbehör

    SvaraRadera