Mera reklam, denna gång i form av en katalogruta ur en leksakskatalog från Käpphästen 1982/83.
onsdag 29 september 2021
Big Jim - katalogsida 1982/83
måndag 27 september 2021
Barbie - The revenge of the Dog Sled 1982
onsdag 22 september 2021
Bolt Action - US LVT-4 Buffalo Amtrac
Lite bilder från mitt senaste byggprojekt, en LVT-4 "Water Buffalo", som jag tror kan komma till användning till mina US Marines I Bolt Action. Har aldrig varit särskilt imponerad av dom här transportfordonen men faktum är att ju mer jag läser om dom ju mer intresserad blir jag. Jag kommer framöver spela en del Bolt Action pacific och i en vissa scenarier så blir det i princip ett måste att ha någon typ av amfibiefordon eller båtar tillgängligt.
Rubicon models säljer några olika versioner som verkar grymt trevliga men jag valde ändå till slut att köpa Warlord Games version av LVT-4. Här slipper jag att lägga tid på att klistra ihop en plastbyggsats då WG version i princip är helt i Resin med några få metalldelar. Dessutom ingår det de dekaler som jag tyckte mig behöva.
Jag måste säga att modellen är otroligt bra gjuten med fina detaljer på hjul och larvfötter. Det krävdes väldigt lite arbete med rensning och slipning av delarna och allt passade bra ihop.
Innan jag började montera allt så diskade jag delarna under ljummet vatten och med lite handdiskmedel för att därefter låta det lufttorka. Jag väntade med att montera larvfötterna för att underlätta målningen av dom. De andra delarna limmade jag fast med super glue. Här blir jag ju lite extra glad att kulsprutorna är i metall och inte i lättavbruten tunn plast som vi så ofta hittar i andra byggsatser.
Då jag tänkte mig att måla vagnen i grönt (tråkigt, jag vet) så valde jag att spraymåla alltsammans med svart grundfärg från Army Painter.
Överlag är jag nöjd med mitt nya fordon. Det var lätt att montera och jag höll mig till en enkel målning som jag tror kan fungera på spelbordet. Blev nästan sugen på att måla upp fler LVT-versioner men vi får väl se om tiden räcker till. 🙂
Länk till Warlord Games hemsida för Bolt Action
Tack för att ni läser och ha en bra dag!
lördag 18 september 2021
Bolt Action - Ostfront Scenario 2
Dagens spelrapport kommer från ett scenario som är hämtat ur boken Ostfront från Warlord Games. Scenariot heter Stormy, stormy night och utspelas mellan Japanska anfallsstyrkor och Sovjetiska försvarare vid slaget om Khalkyn Gol 1939.
Vi var fyra spelare, två per sida, och varje sida förde befäl över en armé på 1000 poäng.
Då det här är early war och ett speciellt scenario så finns det begränsningar men även tillägg i vad man kan använda i sina arméer. Det kan alltså skilja sig en del från en vanlig reinforced platoon. Den Japanska styrkan hämtas från Imperial Japanese Kwantung-listan från nämnda Ostfront och den Sovjetiska armén plockas från Soviet Trans-Baikal Military district ur samma bok.
Försvararna kan börja spelet som Dug in och kan även vara hidden. Dom måste börja spelet med minst halva sin styrka på brädet, resten är i reserv. Anfallarna sätter inte ut något på bordet utan börjar med att ta in minst halva sin styrka i runda 1 från bordskanten. De som eventuellt inte tas in direkt placeras i reserv. Under hela spelet gäller reglerna för Night fight och Flare vilket gav partiet en extra dimension.
Japanerna får följande poäng: 1 poäng för varje utslagen Sovjetisk enhet. 2 poäng för varje Japansk enhet som avslutar spelet i den Sovjetiska uppsättningszonen och 3 poäng för varje enhet som lyckas ta sig av brädet bakom försvararna. Röda armén får 2 vinstpoäng för varje utslagen Japansk enhet.
Spelet varar i 6 rundor och efter den sjätte rundan slås det en tärning. Vid 1,2 eller 3 så är partiet över och vid 4,5 eller 6 så blir det en sjunde runda.
Det tog ungefär 4 timmar att spela igenom det men hade givetvis gått snabbare med färre poäng eller tagit längre tid med större styrkor. Det var hyfsat öppna ytor på brädet och utan Night fight-reglerna kunde det blivit betydligt större förluster. Mörkret begränsade avståndsvapnens effektivitet och närstriderna skulle visa sig bli viktiga.
Precis som jag brukar skriva så blir det här inte en jättedetaljerad Battle report då jag var alldeles för upptagen med spelet för att ta anteckningar. Ni får istället stå ut med att titta på bilderna och läsa min kortfattade sammanställning och lite funderingar kring slaget.
I det här scenariot så väljer försvararna vilken bordshalva dom ska ha som uppsättningszon. Vi som spelade med Sovjeterna valde ut hälften av våra enheter (totalt så hade vi 11 enheter i vår armé) och placerade dom så att dom skulle kunna överblicka så stora ytor som möjligt. Det knepiga med att din motståndare inte sätter upp något från början är att du inte har någon koll på vart denne ska sätta in sin attack, om dom ska anfalla på bred front eller kanske koncentrera sitt anfall på en enda punkt (din svagaste) och därmed undvika en del av de väntande försvararna. Av denna anledning så lät vi en del av Sovjeterna stanna i reserv för att kunna stärka upp det frontavsnitt som blev satt under hårdast tryck.
Vi ställde upp tre av våra infanterienheter samt vårt HQ för lite extra boost till moralen. Vi placerade vår lätta 37mm AT-enhet på en kulle där den skulle se så mycket som möjligt (förutom när det var mörkt) och vi satte även ut två MMG-teams på höjderna av samma anledning. Vi valde att lägga allt som Dug-in (eller nergrävda som vi ibland kallar det).
När spelets första runda skulle starta så visade det sig att Japanerna inte skulle spara något i reserv utan allt ställdes efter hand som ordertärningarna delades ut upp på brädet. Det blev en koncentrerad infanteriattack på den Japanska högra sidan (där försvaret var som allra tunnast). På den vänstra flygeln brummade en snabb Type 87 armoured car långt in på brädet med siktet inställt på att snabbt ta sig av brädet för att kunna inkassera 3 vinstpoäng åt Japanerna. I mitten av spelbordet tuffade en Type 89 I-go medium tank sig sakta fram med siktet inställt på de Sovjetiska försvarslinjerna. Hela anfallet skedde i skydd av mörker eftersom tärningen vi rullade visade att det skulle vara mörkt i runda 1.
Efter 6 rundor stod det klart att den Japanska sidan skulle stå som segrare. Det skulle även spelas en sjunde runda men den kom inte att påverka slutresultatet och Japanerna vann med 13-6.
Det här var ett riktigt roligt scenario med två välbalanserade styrkor. Som spelare av den förlorande sidan så kan jag inte se att jag hade spelat så mycket annorlunda vid ett omspel. Vi skulle behövt allt det Sovjetiska infanteriet där Japanerna koncentrerade sin attack men det är svårt att påverka då du inte på förhand kan veta vart på brädet anfallet ska ske. Night Fight påverkar skjutningen oerhört mycket i jämförelse med ett vanligt parti, något som jag kanske skulle tänkt på nästa gång men återigen så avgörs mörkret av en tärning och resultatet kan ju faktiskt bli mer dagsljus än mörker så även där är det svårt att förutse vad som blir bäst.
Som sagt, det här var ett riktigt underhållande parti med Bolt Action. Lagom med specialregler gjorde att spelet flöt på bra. Jag älskar ett jämt parti där saker står och väger och där det är dom små detaljerna som kan fälla avgörandet. Enda nackdelen med att spela BA är att det ger en sådan fruktansvärd mersmak på nya modeller. Men det är ju å andra sidan inte unikt för just det här scenariot! :)
Om du vill veta mer om Bolt Action så gå gärna in på Warlord Games hemsida där du kan läsa mer och hitta det mesta som finns utgivet till spelet.
Ha en bra dag och tack för att ni läser!