måndag 28 september 2020

Flames of War - Struntsnack plus gamla bilder

Det var länge sedan som jag pratade om Flames of War här på bloggen. Det här var ju ändå ett spel som jag både älskade att pyssla med och verkligen uppskattade när jag spelade det med mina vänner. Jag upptäckte det här figurspelet redan när 2nd edition av det fanns ute i butik och när den 3e versionen släpptes 2012 var jag ordentlig fast i det då det var ett riktigt bra och intressant spel. Däremot lade jag det hela på is när Battlefront gav ut sin 4e version under 2017. Då hade jag fått upp ögonen för mitt favoritspel Bolt Action som tog mer och mer målartid och speltillfällen i anspråk och det hann gå lite tid innan jag orkade läsa nyhetsbreven om den nya versionen. 

Jag ska vara helt ärlig; jag gillade inte det nya upplägget med spelkort och jag avskydde att Battlefront  nästan började om från början med nya böcker och att dom lyfte bort och/eller förändrade enheter i armelistorna. Jag och de flesta andra av mina FoW-kumpaner kände oss nästan lurade av Battlefront då vi lagt så mycket tid och pengar på fordon och enheter som nu inte längre behövdes. Resin och metallfordon som dessutom varit hyfsat dyra att införskaffa och kanske inte alltid jätteballa att måla. Vi hade även regel, kampanj och arméböcker som inte längre fungerade. Böckerna i sig är ju sjukt fina men kanske inget man köpt om man inte spelar FoW. Visst där är absolut inget som hindrar oss att fortsätta med 3d edition men något med hela det här upplägget gjorde att vi kände oss besvikna och till slut ledsnade vi och lade all FoW på is (eller åtminstone i arkivlådor). 

Häromdagen började en av mina spelvänner prata Fow igen och hur kul det kanske skulle vara att köpa sig en startbox och pröva reglerna. Det har nu kommit ut några riktigt prisvärda startlådor som förutom en liten kollektion av pjäser även innehåller en enkel A5 version av grundreglerna. Jag är nog fortfarande lite tveksam men faktum är att jag saknat FoW och dess möjlighet det ger att spela lite större slag och kampanjer med mycket fordon och figurer på spelbordet.         

Flames of War hemsida       

I min jakt på listor och bilder på mina gamla Flames of War-pryttlar så hittade jag lite bilder från ett gammalt spelparti från 2012. Det är kanske inga jätteimponerande bilder men ändå lite kul att ögna igenom. Och nog fanken blev jag lite sugen på att ta upp och testa FoW igen. Sen om det blir den 3e eller 4e versionen av spelet får vi se! :) 

Den obligatoriska Coca colan är serverad. 








Vem som vann det här partiet eller vad uppdraget gick ut på har jag glömt men kommer jag på det så lovar jag att uppdatera texten. :)

Jag avslutar mitt struntsnack med ett litet tips på en trevlig blogg som drivs av en av mina vänner som pysslar en hel del med figurspel. Även han har den sista tiden funderat mer och mer på Flames of War; Hugg och slag Blogg.  

Ha en fortsatt bra dag!   

onsdag 23 september 2020

Bolt Action - Churchill Tank MkIII

För något år sedan så målade jag upp den här MkIII Churchill stridsvagnen att använda till mina Brittiska ökenråttor. Kommer troligtvis inte använda den så mycket när det ska spelas men har alltid gillat modellen. Känns härligt early-war-knasig med sitt enorma chassi och klumpiga utseende. 

Modellen är i plast och kommer från Warlord Games. Jag passade på att köpa den vid förra årets Black Friday-kampanj då dom hade rejäla rabatter på en hel del av sina byggsatser. Jag har aldrig målat den här typen av camouflage tidigare så den är kanske inte helt hundra korrekt men jag gav det en chans åtminstone. Ser ok ut på lite håll i alla fall. :)







Ha en bra dag! 



    

 

tisdag 22 september 2020

Big Jim - Svenskt instruktionshäfte 1974

 Måste få visa upp det här härligt charmiga instruktionshäftet från Mattel 1974.


Det är inte i mint skick, trasigt och med lösa blad men det är översatt till Svenska och texten verkar vara skriven på en skrivmaskin. Det är ju egentligen inte unikt alls med Svenska bruksanvisningar från 70 och 80-talen men när det kommer till just Big Jim har jag inte sett så många exempel tidigare. När ett gammalt pappersalster är trasigt som denna börjar man ju undra exakt varför den överlevt i alla dessa år. En papperslunta som ser ut så här brukar ju faktiskt ganska säkert hamna i papperskorgen. Åtminstone jag är glad att den inte hamnade där! Även om den inte är så bläddervänlig så tycker jag att den förtjänar att kunna läsas av Big Jim samlare som liksom jag ser den som ett stycke intressant leksakshistoria. 




 

Bilderna är inte jättebra och pappret ser lite gulare ut än i verkligheten men jag tror ändå att ni ser vad dom föreställer. Kanske kan dessa till och med komma till nytta för någon nostalgiker som vill fixa till sin gamla jeep?

Vilken Jeep menar han?


Ha en bra dag!      

     

fredag 18 september 2020

Timpo Toys - 1972/73 Katalogsida

 Liten annons saxad ur en leksakskatalog från 1972/73.


Jag älskade Timpofigurer när jag var barn. Dock tenderade dom alltid att gå sönder och tappa delar så av mina barndomsgubbar finns det inte mycket kvar idag. Prärievagnarna likaså. Supersnygga i sin förpackning men höll inte så länge.

Får avnjuta dom på bilder på nätet eller i katalog för den delen! :)


Trevlig helg! 

onsdag 16 september 2020

Bolt Action - Campaign Battle of France (part 2)

Precis som jag skrev i inlägg nr 1 så blev nästa del av vår Battle of France-kampanj en mycket svår nöt för Tyskarna att knäcka;  


Scenario 3: Crossing the Meuse

Spelbordet före slaget. 

The Weir,  en övergång med grunt vatten som räknas som Rough ground.
Endast en enhet per runda kan börja sin förflyttning på denna smala remsa.  
Övrigt vatten räknas som deep water.  

Denna suddig bild ur kampanjboken visar hur spelbordet ska se ut. 
Tyskarna börjar utan några enheter på brädet då dom ska komma in som en anfallsvåg över vattendraget.  
(Western edge är inte Tyskt utan det är Fransmännens uppsättningszon).


De Franska styrkorna hämtas från Battle of France 1940 eller Battle of Belgium reinforced platoon från Armies of France and the allias. Den Tyska anfallsstyrkan plockas från 1940-The battle of France (från armies of Germany) eller Kraftradschutze reinforced platoon (från Battle of France campaign book).
Båda sidor har lika många poäng. 
Fransmännen kan välja att sätta ut minst 50% av sin armé på brädet från start (12" från sin bordsände).
Resterande enheter kan hållas i reserv om dom önskar göra så.
Den Tyska sidan börjar utanför brädet och på den första rundan tar dom sig in med en advance-order. Minst halva styrkan måste komma in i det första anfallet.
Fransmännen får en gratis Artillery observer (regular) och två bunkrar som dom får lov att placera vars en enhet i direkt från spelets början. 
Specialregel den här gången är Night fight.

För att ta sig över vattnet så behöver den Tyska armén köpa båtar.
1 båt per 2 infanterienheter och varje båt kostar 20 points plus 10 poäng för en motor (för att kunna lägga en run-order) och ytterligare 5 poäng för att uppgradera skyddet från 3+ till 5+ damage value.
Dom räknas som open topped vehicle och kan ta upp till 16 man.     

Tyskarna ska i det här uppdraget göra ett anfall och landsätta trupper på andra sidan vattendraget. För varje enhet som tar sig i land får den Tyska sidan 1 poäng. 
Fransmännens uppgift blir givetvis att stoppa anfallet och hindra fientliga styrkor att ta sig i land. För varje utplånad Tysk enhet får den Franska sidan 2 poäng. 
Förutom båtar så finns det endast the weir att använda och där kan bara infanteri ta sig över (rough ground) och endast en enhet per runda får komma in från reserv på den smala remsan.
Detta innebär att den Tyska sidan kan inte ha några fordon, Stridsvagnar eller artilleri varken i form av Anti-tank vapen eller Howitzers.
Några amfibiefordon finns inte heller att tillgå i listan.
Kortfattat så måste den Tyska styrkan bestå av fotfolk som kan röra sig obehindrat (nåja) över The weir eller som kan ducka på öppet vatten i sina båtar. 

Hur ska man då tänka som Tysk spelare?
Jag och min kumpan tänkte på det här fram och tillbaka men det kändes som att Alla idéer vi lade fram inte skulle komma att fungera på brädet. 
En MMG på det grunda vadstället kanske? Nja, då måste den stå still för att bli så effektiv som möjligt och på långt håll lär den inte träffa så bra.
Dessutom är ju uppdraget att ta sig över vattnet, inte att sitta still och hoppas på tur.
En Mortar? Samma sak där, den måste röra sig och vart skulle vi ställa en ev spotter? I en båt? 
Det svåraste är väl egentligen inte att landsätta trupper på den Franska sidan (värt 1 Tysk poäng) utan att få trupperna att överleva när dom väl tagit sig över. 

Vi kom fram till att med små infanterienheter får vi tillgång till fler båtar.
Dock är dessa enheter enkla för Fransmännen att slå ut vilket ju ger dom 2 poäng varje gång dom lyckas med det (Fransmännen har många gevär och lmg:s plus artilleri).
Även om vi lyckas med konststycket att ta oss över vattendraget, sätta stövlarna på fast mark och vinna 1 poäng så får den allierade sidan 2 points när dom efter någon eller några rundor lyckas klubba ner dom i närstrid eller överösa dom med gevärssalvor.
Dessutom blir det en dyr lösning då båtarna i exemplet ovan kostar hela 35 poäng och sjunker snabbare i det djupa vattnet än en sten! 

Vi bestämde oss till slut för att köra med färre och starkare enheter.
Pionjärer är veteraner och tenderar att vara svåra att helt utradera. 
Lastar vi färre båtar med starkare trupper så klarar dom sig kanske i land och kan därefter avancera in i något hus för att inte bli utplånade av de allierade. 
Vi lastade även på ett par flamers för att kunna sprida död (och pins) runt omkring oss.  

Enda problemet med denna lösning är att det blir oerhört få enheter som kan tjäna ynka 1 poäng/enhet.
Säg att vi har 8 enheter. Dessa kan då inkassera max 8 poäng under hela spelet förutsatt att dom först kan ta sig helskinnade över vattnet och sedan överleva samtliga rundor när dom väl gjort så. 
De allierade får dessutom 2 points för varje enhet av de 8 som dom lyckas förinta så ett eventuellt försprång för Tyskarna äts mycket snabbt upp.
Dessutom så finns det begränsat med Tyska val som har något att sätta emot pansarfordon vilket gör att Franska stridsvagnar och liknande kan röra sig obehindrat och utan att tänka på skydd etc. 
Få Tyska enheter gör även att de Franska trupperna kan samla sig och koncentrera skyttet på några få utvalda mål.      

Jag vill inte vara för kritisk till balansen i det här uppdraget men det hade så här i efterhand varit roligt med ett facit för hur man som attackerande spelare förväntas klara av det här?

Den här gången valde vi två separata armér per sida (två Franska och två Tyska). 
För den Tyska sidan innebar detta bla att vi kunde klämma in två enheter med Pionjärer som var beväpnade med bla eldkastare.     

Nåväl, själva spelet då?

I och med en begränsad sikt och långa avstånd så rusade de Franska enheterna i skydd av mörkret fram mot vattendraget för att skaffa sig ett gynsammare läge i kommande rundor.
Tyskarna valde att sätta in hela sin armé i den första rundan och avancerade framåt i sina båtar. 
En infanterienhet avancerade på den grunda övergången och de andra enheterna rusade sina båtmotorer för att komma så långt som möjligt. 
Vi placerade HQ etc i båtarna för en extra moralboost och hoppades på det bästa. 
Här gjorde jag själv misstag nr 1; vi skulle ha samlat vårt anfall på en begränsad yta för att åtminstone försöka undvika halva den allierade armeén i de inledande två tre rundorna. 
Jag tyckte då att detta var en skittråkig taktik och valde stället att avancera med båtarna mot de närliggande byggnaderna och förlitade mig på att mina starka soldater skulle kunna stå emot det som Fransmännen överöste dom med. 
Det.Gick.Inte.

Den ena båten sjönk med manskap och allt (minns inte vad som träffade men det gjorde ont) vilket innebar att ca 30% av min halva av anfallsstyrkan var utplånad. 
Pionjärerna lyckades ta sig i land tillsammans med en infanterienhet men säg den lycka som varar. Flamern missade sitt mål och jag slog därefter en etta vilket betyder att bränslet tog slut. Brutala närstrider tog vid då Fransmännen myllrade runt de ovälkomna gästerna och efter några rundor så slogs de sista Tyskarna ned. 
Redan här kunde vi se vart hän det barkade.
De Tyskar som tog sig över på den Franska sidan var för få och deras poängvinst åts snabbt upp av alla Fransmän som nu var ända framme vid vattnet och kunde använda sina skjutvapen på kort avstånd.                    



Fransmännen rör sig framåt med understöd av en tank och en AT gun i en bunker. 

Tyskt infanteri gör sig beredda på en landstigning.
Då vi inte hade några båtar så fixade min kompis en template som fungerade fint som båtar.
Båten i bakgrunden är en målad eka från Playmobil.
Tycker faktiskt att dom blev riktigt bra och båda lösningarna fungerade fint!
I beskrivningen till scenariot står det att Tyskarna använde alla typer av båtar; flottar, gummibåtar och till och med kanoter ja allt som kunde flyta så man kan ju i princip använda vad som helst som båt.  

Landstigningen är igång.
De Franska försvararna samlar sig under överseende av sina befäl.   


Tyska trupper rör sig framåt samtidigt som Fransmännen på den andra sidan pepprar dom med gevärseld.
Till och med en Renault FT-17 från första världskriget rörde sig sakta framåt för att pröva lyckan med ett par skott! 
Fransmännen visade oss ingen respekt alls med andra ord!  :)

I bakgrunden har en av båtarna lagt till och det Tyska anfallet har åtminstone lite framgång på det här avsnittet.   

Fransmännen gör allt för att kasta tillbaka Tyskarna i vattnet.
Skurar av gevärsskott haglar över angriparna innan de brutala närstriderna är igång.


Efter närstriderna ekade min sida av brädet tyst.
De mycket hårda närstriderna rensade strandkanten helt på Tyskar.
Dom sålde sig dock dyrbart.
De överlevande Franska enheterna kunde nu rikta in sig på att peppra övriga strandkanten med gevärseld och fick även understöd av en MMG samt en Renault R35. 



Slaget var över och Tyskarna var definitivt besegrade.
Trots det svåra utgångsläget så var det här ett riktigt kul och som sagt utmanande uppdrag att spela. Det uppstod några situationer där vi fick bläddra efter svaren i regelböckerna men på det stora hela gick det smidigt att spela uppdrag 3.
Det är dock ett fruktansvärt svårt uppdrag när man spelar den attackerande styrkan och jag vet inte riktigt vad vi skulle förändra om vi skulle spelat samma mission igen.  
På rak hand kommer jag på två saker som möjligtvis kunde gett oss någon fördel;

1. Samla anfallet och attackera med hela styrkan på samma mål. Välj den yta där försvaret ser tunast ut. Lite Blitzkrieg rent av (fast utan flyg, artilleri och tanks så klart).
2. Välj en styrka under ett lite högre befäl och nyttja "you men, snap to action"-regeln för att få intiativet. 
3. Köp nya tärningar, haha! :D 
Fy farao vad många ettor det rullades i kritiska ögonblick.
Två, eller var det tre flamers missade och fick slut på bränslet! 
Mina sista veteraner blev nerhackade av conscripts/inexperienced troops! 

Skämt åsido, det var ett svårt slag men vi hade kul och det är ALLTID det viktigaste när man spelar figurspel!  
 

Den här posten blev ju ganska lång så nästa uppdrag kommer även det som ett eget inlägg här på bloggen. 

Ha en bra dag och tack för besöket!  



tisdag 15 september 2020

Bolt Action - Plastic Afrika korps Warlord Games

 Från det ena frontavsnittet till det andra; 

För ett bra tag sedan så införskaffade jag mig en ask med Afrika korps infanteri från Warlord Games. Jag tvekade först till ett köp då jag byggt det mesta jag har till DaK på figurer från Perry Miniatures. Trots detta så kunde jag uppenbarligen inte låta bli ett köp för lådan införskaffades ändå. Jag gillade det jag fick se när jag öppnade och plockade ur askens innehåll. Välgjorda och detaljerade figurer och tillbehör gjorde att jag inte direkt ångrade mitt köp. Det enda som jag kanske kan hänga upp mig på är att det gott kunde funnits fler alternativ på armar. De flesta som finns med håller redan i ett vapen av något slag eller är armar som håller i exempelvis ett magasin till en smg. Min önskan är att det ingått fler armar med händer där du själv kan klistra dit tillbehör. Som det är nu så plockade jag en del från min bitz box där saker från främst German Blitzkrieg-setet kom till användning. Jag ville även ha en MG34 LMG i min enhet men den som ingår i asken fungerar endast om skytten är i en liggande posé vilket jag helst inte vill ha i vanliga enheter så där fick jag fick bygga mig en av delar från ovan nämnda Blitzkrieg-låda.      

En rolig och charmig sak med den här boxen är Warlords nostalgiska flört med Airfix klassiska plastsoldater från 70-talet. Delarna gör inte att figurerna blir identiskt lika som de gamla plastgubbarna men dom påminner ändå tillräckligt mycket för att man ska bli glad.  

När det kommer till själva målningen så bestämde jag mig för att ge soldaterna lite av en rag-tag-look. Jag använde mig av ett flertal färger på uniformerna för att simulera olika utgivningar/versioner av uniformer samt solblekningar. Några civila snusnäsdukar har också smugit sig in.  




Jag gillar den här lådan och tycker att den är ett bra köp om man är sugen på att måla Afrika Korps. 30 figurer i plast med möjlighet till NCO:s, LMG-team, Anti-tank rifle och light mortar är inte fel. Det finns även möjligheter till att bygga figurer med dom klassiska tropiska hjälmarna som är så snygga. 


 
Ha en fortsatt bra dag och tack för att ni kikade in! 

fredag 11 september 2020

Bolt Action - Campaign Battle of France (part 1)

I början av 2020 så kom jag och mina spelkompisar fram till att vi ville pröva att spela igenom en av kampanjböckerna som Warlord Games gett ut för Bolt Action. Valet föll på boken Battle of France som utspelas under 1940 så samtliga enheter kommer att plockas från listor som innehåller tidiga formationer, utrustning och fordon. Vilka enheter och listor som får användas anges i samma bok. För mig så är det här ett helt nytt sätt att spela BA på vilket också sporrade mitt målarhumör. Plötsligt fanns det (ännu) fler anledningar till att måla upp nya figurer och enheter. Jag hade sedan tidigare en hel del Blitzkrieg-Tyskar uppmålat så det blev mest av praktiskt skäl att jag valde just den sidan av konflikten. Annars är jag ju svag för de Franska figurerna, artilleri och fordon plus att jag gärna skulle behövt en spark där bak för att måla upp dom jag har liggande i min pile of shame.  

Jag kommer i det här inlägget att samla en del av våra intryck och erfarenheter från de första delarna av kampanjen. Observera att det inte blir en regelrätt battle report utan mer en lätt genomgång med bilder och en del funderingar. Ingenting har spelats på blodigt "måste vinna" sätt eftersom vi som deltar inte är den pushiga typen av spelare. Vi har också fått lära oss en hel del nya regler under spelets gång vilket har varit nyttigt även för vanliga partier med BA. 

Vi kör väl igång med det första uppdraget;

Scenario 1: Reconnaissance Patrol Clash

Det första uppdraget var också det som kanske blev "enklast" att genomföra. Terrängen är ganska basic med kullar, häckar och träd. Båda sidor hade begränsade möjligheter när det kom till vilka enheter man fick använda sig av. Inga fordon eller Artilleri och heller inga eldkastare. Specialregel var denna gång Night Fight och victory points delades även ut för identifiering av fientlig trupp, ta fångar och givetvis slå ut fiendeenheter. Båda sidorna började off table och minst hälften av enheterna måste komma in i första vågen. Här valde båda sidor att ta in rubbet av sina enheter eftersom det är en lång väg att gå i mörkret. 

De Franska enheterna plockades från boken Armies of France The Phoney war 1939-40 och de Tyska enheterna från Armies of Germany 1939-september campaign.   

Vi körde med 400 poäng per sida vilket ytterligare begränsar valmöjligheterna men eftersom vi skulle hinna med två scenario på samma dag (plus struntsnack) så körde vi på ganska små styrkor för att spara tid. Detta var också rekomendationerna från kampanjboken. Här gäller det att spara på resurserna för att ha en chans till vinst samtidigt som du måste röra dig framåt. På den Tyska sidan valde vi ett HQ (2 man) och tre mindre enheter med infanteri samt ett MMG team som kan ge lite extra eldkraft och för att få Fransmännen att ducka! 

Båda sidorna rusar mot varandra. Slaget blev en blodig sak och inte mycket överlevde.   


Det Tyska MMG-teamet försöker hålla en enhet med Senegales Tirailleurs på avstånd.  


De Franska styrkorna lyckades här avgå med segern vilket bland annat berodde på en överlägsen eldkraft och ett utmärkt val av armé. Min erfarenhet av små partier med Bolt Action är att man tjänar på att försöka ha så stora men billiga enheter som möjligt. Kan man dessutom dra nytta av skydd även så lätt skydd som ett buskage så ökar möjligheterna att överleva längre. Vi som spelade med de Tyska styrkorna gjorde dessutom det klassiska misstaget att vi glömde av vårt uppdrag och hade svårt att fokusera. Vi tvekade och fegade kanske man kan säga? :)     
Hur som helst var det ett roligt parti att spela!  

Vidare mot nästa uppdrag;


Scenario 2: The first day

Det här slaget skulle bli en betydligt jämnare fight.
Vi hade en del begränsningar och precis som i det första slaget plockades enheterna från de tidiga listorna i respektive arméböcker. På den Franska sidan fick det inte ingå några veteraner.
Fransmännen fick också börja slaget som "dug in" (nergävda i skyttevärn) vilket gör dom extra svåra att träffa för Tyskarna. Fransmännen fick även välja att börja spelet i ambush och även placera ut två stycken minfält på spelbrädet. 

För de Franska styrkorna går uppdraget ut på att stoppa de anfallande Tyskarna.
Dom får 2 victory points för varje Tysk enhet som slås ut och 1 poäng för varje Tysk enhet som dom kan hålla utanför den Franska uppsättningszonen.

För Tyskarna är det anfall som gäller.
Dom får 1 poäng för varje utslagen Fransk enhet och 2 poäng för varje Tysk enhet som lyckas ta sig av brädet bakom den Franska deployment zonen (svengelska precis som det brukar bli runt spelbordet). 

Eftersom vi var fyra spelare så valde vi att köra två separata arméer per sida.
I Tyskarnas fall blev det två 500-poängs styrkor och för Fransmännen två gånger 450 poäng då försvararna skulle ha ca 10% mindre poäng än anfallarna.  


Brädet uppställt och redo för slaget.
De Franska enheterna ligger nergrävda och inväntar det Tyska avancemanget.

Den här försvarslinjen kommer bli en tuff nöt för Tyskarna att knäcka.

Anfallet är igång! Det gäller att dra nytta av skydd från kullar och hus.
Tyskarna placerar en PaK36 i centrum av sin uppsättningszon som understöd och hot mot de Franska fordonen som finns på andra sidan bordet. Kanon(hepp)bra men den lär ju bli svår att rulla över till motståndarnas sida av brädet! 
På den högra delen av anfallet placerade vi bla två snabba sidovagnsmotorcyklar.  


Fransmännen siktar in sig och är beredda. 

De snabbaste enheterna gör sig redo för att oskadda och i skydd av terrängen ta sig rakt förbi de försvararande Fransmännen.  

Pionjärer ger sig ut med uppdrag att bryta igenom försvaret vilket skulle visa sig svårt.
Den röda tärningen visar att dom redan har en "pin" på sig. 

En PaK36 hotar en framryckande Somua s35 stridsvagn. 


På den högra flanken tätnar striderna och antalet pins ökar markant. 


En fransk Panhard blir utslagen och fattar eld.  


I slutet av partiet så körde de båda Tyska motorcyklarna av spelbordet och inhämtade därmed viktiga poäng åt de Tyska spelarna. 



Resultatet blev oavgjort.
Det här var en tuff match och det var oerhört jämt. Den Franska sidan spelade helt rätt och valde korrekt taktik medans Tyskarna återigen lät sig distraheras av annat än det uppdrag som skulle utföras (vilket är lätt hänt). 
Mission nr 2 är ett mycket roligt scenario och kan lätt transformeras till andra armeér och årtal. 

Nästa scenario kommer däremot bli mycket svårare att genomföra både som uppdrag och som krav på terräng.
Jag tror till och med att det är det absolut svåraste uppdrag som åtminstone jag spelat under de 5 år som gått sedan jag fastnade i Bolt Action. 
Det scenariot får faktiskt bli ett helt eget inlägg här på bloggen så jag får be om att återkomma lite längre fram. 


To be continued...