För att lite kunna återknyta till en del av det som jag var inne på i inlägget angående mitt förmodade figurspelsår 2024 så har jag nu gjort ett första speltest av det ”nya Epic” från Games Workshop som ju fått namnet Legions Imperialis.
Jag samt två av mina spelkompisar, Peter och Andreas, tog en riktig pröva på-lördag där vi tog två mindre och enklare basic arméer och utrustade oss med varsin regelbok för att kolla in hur spelet fungerar.
För att inte hela helgen skulle gå så nöjde vi oss med 1000 poäng per sida och valde bort flyg samt titaner för att få mer flyt i spelet vilket också visade sig vara helt perfekt då det ändå blev mycket bläddrande i grundregelboken.
Om jag ska summera det hela lite kortfattat så var det skitkul att spela Legions Imperialis (LI)!
Det här spelet hoppas jag verkligen att dom fortsätter supporta för en lång tid framöver.
Som gammal Space Marine Epic-spelare så känns mycket igen från de upplagor av spelet som jag ägnade mig åt under 90-talet. Dock så har jag varit mer eller mindre frånvarande från allt nyare 40k-relaterat de senaste 10-12 åren så det blir också mycket nytt att komma underfund med. Inte minst de onödigt långa och komplicerade namnen på både trupptyper och kanske framförallt alla olika vapen och specialregler. Jag är mer bekväm med de gamla klassiska benämningarna som jag kommit i kontakt med ända sedan 1992.
Jag misstänker att man lär sig att sålla och vänjer sig vid benämningarna så småningom så det är inget som kommer stoppa mig. Vid nästa spelning så ska jag för enkelhetens skull göra en förteckning över de vapen som faktiskt satt på pjäserna som vi spelade med så blir det mindre att bortse från under spelets gång.
Vi gav det ca 5 timmar och det kändes som att vi alla tre var nöjda och positivt inställda till hur LI är uppbyggt. Det gav också mersmak till att bygga och måla pjäser till det och det är ju aldrig fel eller hur?
Jag samlar här nedan några små minnesanteckningar och intryck av spelet. Dels för att det kanske intresserar någon av er läsare på bloggen och som kanske funderar på att skaffa sig en startbox men även för att jag själv i framtiden ska kunna gå tillbaka och läsa om dessa första intryck av spelet.
Det blev ganska mycket bläddrande i regelboken trots att vi alla tre hade läst igenom grunderna före spelet. Det kändes som att det dök upp nya frågor mest hela tiden vilket gjorde att de första rundorna kändes hackiga. Dock ska sägas att när vi startade igång runda 3 så flöt det på bra.
Figurerna och fordonen ÄR små. På ett spelbräde blev det svårare att på håll se vilka vapenkombinationer och vilka förband som en del baser tillhörde.
Här har jag redan börjat fundera ut hur jag ska måla mina Marines för att lättare kunna urskilja detachmenten och formationerna från varandra.
Nu spelade vi med en del som endast var grundmålat så det blir säkert lättare framöver.
Regelboken skulle behöva ett bättre register för att snabbare hitta regler och stats.
Vapenlistor och specialutrustning/regler är många och benämningarna krångliga så det var inte lätt att i stridens hetta hitta allt som man för stunden behövde. Till nästa spelning ska jag som sagt ha summerat allt detta i ett separat formulär så man slipper ögna igenom all den utrustning som man INTE valt till sina fordon.
Orderbrickorna känns "flimsiga". Att tillverka dessa i tunn kartong känns bara billigt och dom var inte helt enkla att vända på under spelets gång. Förstår inte att inte GW kunde tagit sig en titt på de gamla orderbrickorna när det kommer till både färg och utförande.
Här började vi nästan direkt spåna på hur vi ska kunna tillverka egna.
En del oklarheter dök också upp som vi ska försöka hitta svar på till nästa gång.
Exempelvis vad som händer efter en närstrid med både vinnare och förlorare.
Här hänvisar regelboken till en sida och ett avsnitt men där man inte heller får några svar.
Vi tror att vi löste det på rätt sätt men i skrivande stund är vi inte helt säkra på det.
Mina assault marines som vann nämnda närstrid fann sig plötsligt i en ofördelaktig sits mitt ute på öppen mark och dessutom med mer än 2" mellan sig (pga utslagna friendly bases). Varför inte ge vinnarna av en närstrid en möjlighet att flytta samman?
Förlorarna flyttade bort men det verkar inte hända så mycket mer med dom?
Alla regler vi hittade i boken berörde uttryckligen fordon och inte infanteri.
Sen var det det här med ordet "combat" som kan tolkas som att det endast används i samband med infanteri i närstrid men vi är inte säkra. Får se om vi kan hitta några svar på det.
Nu när jag läser vad jag skrivit så känns jag ju nästan gnällig men det är jag inte.
Jag är mycket positiv till detta nya epic-spel och det var sjukt roligt att köra det.
Jag fick definitivt blodad tand till att bygga och måla mer och regelboken har faktiskt legat framme ända sedan i lördags för att jag lätt ska kunna bläddra och läsa i den.
Det är det inte så många andra spelböcker som gjort den sista tiden.
Jag återkommer säkerligen med mer Legions Imperialis framöver.
Tack till Peter för att vi kunde använda dina figurer och din terräng och tack till er som tog er tid till att läsa mitt pladder.
Ha en fortsatt bra dag!